Turkuseura suhtautuu raitsikkaan neutraalisti

Yhdistys antoi kaupunginhallitukselle lausunnon Turun raitiotien yleissuunnitelmasta Satama – Varissuo. Turkuseura toivoo, että joukkoliikenneratkaisun eri vaihtoehdoista kerrotaan avoimesti ja selkeästi kaupunkilaisille.

Turkuseura on antanut lausuntonsa Turun raitiotien yleissuunnitelmasta. Yhdistyksen hallitus suhtautuu raitsikkahankkeeseen neutraalisti.

– On selvää, että viime vuosien yllättävät tapahtumat ja ilmastonmuutos vaativat muutosta liikkumisessa ja totutussa elämäntavassa. Minusta tuntuu, että harva turkulainen on kuitenkin perehtynyt raitiotien suunnitteluaineistoon tyhjentävästi ja muodostanut mielipiteensä esiteltyjen tietojen pohjalta. Se tehtävä on vaaleilla valittujen päätöksentekijöiden, sanoo Turkuseuran puheenjohtaja Maija Palonheimo.

Raitiotietä on verrattu yleissuunnitelmassa infrainvestointien osalta runkobussijärjestelmään: bussit 95 miljoonaa ja Satama-Varissuo raitiotie 333 miljoonaa euroa, josta valtion osuudeksi arvioidaan 30 prosenttia. Luvut kertovat päätöksen mittakaavasta. Raitiotielinjan tuottojen odotetaan kattavan investoinnin menoja suurelta osin pitkällä tähtäyksellä.

Historian tutkiminen on tulevaisuusinvestointi

Turkuseura toteaa lausunnossaan, että joukkoliikennemuotona raitiotie on todettu hyvin vetovoimaiseksi. Raitsikka on esteetön ja miellyttävä kulkupeli. Käyttäjän näkökulmasta raitiotien ennakoitavuus on aikataulun ja matka-ajan varmuus.

– Jos suunnittelu jatkuu, on kunkin pysäkin lähiympäristön suunnittelu toteutettava vuorovaikutuksessa alueen asukkaiden ja käyttäjien kanssa parhaimpien liityntäkulkumuotojen turvaamiseksi, sanoo Palonheimo.

Raitiotien rakentamisen vaatimat arkeologiset tutkimukset koko muinaisen kaupungin ja erityisesti Vanhankaupungin alueella on nähty taloudellisena riskinä. Turkuseuran mielestä historian tutkiminen ja tiedon tallentaminen on tulevaisuusinvestointi ja Turun identiteetti Suomen ensimmäisenä kaupunkina keskeinen vetovoimatekijä.

Liikennesuunnitelman mukaan Uudenmaankadulle saadaan mahtumaan myös pyörätieyhteys. Se parantaa huomattavasti Vanhan Suurtorin saavutettavuutta ja läpikulkua.

– Tuemme erityisesti ratkaisuja, jotka parantavat ja lisäävät pyöräilyn mahdollisuuksia kaupungissa.

”Vaihtoehdoista kerrottava selkeästi kaupunkilaisille”

Yhdistys pohtii lausunnossaan, että raitiotie kattaa kuitenkin vain tietyn osan kaupungista. Uusia asukkaita ja työpaikkoja keskitetään raitiolinjan varrelle.

– Miten varmistetaan kattava joukkoliikenne koko kaupungin alueelle? kysyy Turkuseuran puheenjohtaja Maija Palonheimo.

Huomioitava seikka on yhdistyksen mukaan myös se, että yksilinjainen raitiotie on altis ongelmatilanteille. Esimerkiksi tekninen häiriö riittää katkaisemaan koko linjan liikenteen niin, että se joudutaan joko kokonaan tai osittain korvaamaan busseilla.

Turkuseura toteaa, että joukkoliikennejärjestelmän pitkä suunnitteluaika ja päätöksenteon vaikeus näyttää johtaneen kaupunkilaisten poteroitumiseen toisilleen yhä vastakkaisempiin näkökulmiin.

– Toivomme, että joukkoliikenneratkaisun eri vaihtoehdoista kerrotaan avoimesti ja selkeästi kaupunkilaisille.

Yhdistyksen tavoite on, että turkulaiset viihtyvät kotikaupungissaan ja saavat osallistua sen kehittämiseen.

– Meille on tärkeää ylläpitää ja lisätä turkulaisten yhteisöllisyyttä. Haluamme, että kaupunkia kehitetään myönteisellä ja avoimella hengellä.

Kuvat: Turun kaupungin kuvapankki

Lue täältä koko raitsikkalausunto.