Kaupunginosaseurat

KAUPUNGINOSASEURA ON ALUEEN KOKOAVA VOIMA

Turkuseura on aluejärjestö turkulaisille kaupunginosaseuroille. 1970-luvulla syntyi useita seuroja, kuten edelleen toiminnassa olevat Portsa-seura, Piispankatu-Biskopsgatan ry, Runosmäkiseura, Ruissalo-yhdistys ja Kakskertaseura (entinen Huvilainomistajainyhdistys).

Kaupunginosaseurat pyrkivät toiminnallaan vahvistamaan kaupunginosansa identiteettiä ja asukkaiden yhteishenkeä sekä parantamaan oman alueensa viihtyvyyttä. Ne hoitavat alueensa edunvalvontaa, vaalivat kaupunginosansa historiaa, tekevät tunnetuksi luonto- ja kulttuurikohteita ja kiinnostavia henkilöitä sekä järjestävät teemapäiviä ja muuta yhdessä tekemistä. Kaupunginosaseurat kertovat toiminnastaan usein oman lehden, kotisivujen ja Facebook-sivujen kautta.

Tällä hetkellä kaupunginseuroja on 17.

Kaupunginosaseurat ovat itsenäisiä rekisteröityjä yhdistyksiä ja Turkuseuran yhteisöjäseniä, joiden toimintaa Turkuseura pyrkii tukemaan ja aktivoimaan. Ne kuuluvat myös Suomen Kotiseutuliittoon.

Kaupunginosaseurat ovat edustettuina Turkuseuran kaupunginosaseurojen yhteistyöryhmässä, jonka puheenjohtaja on Pirkko Keskinen (pirkkokeskinen6@gmail.com).

Yhteistyöryhmä koostuu kaupunginosaseurojen puheenjohtajista ja se tutkii kaavamuutosehdotuksia ja ottaa niihin tarvittaessa kantaa sekä keskustelee eri kaupunginosaseurojen jäsenistöä yhdistävistä asioista, kuten kaavoituksesta, kaupungin viherryttämisestä sekä kaupungin viihtyisyyden parantamisesta. Ryhmän jäsenet ovat oman asuinalueensa asiantuntijoita ja viestinviejiä. He kannustavat alueensa asukkaita osallistumaan.