”Turkuseura syntyi yhteisöksi ja sitä olemme edelleen”

Yhdistyksen kevätkokouksessa paketoitiin vilkas ja tapahtumarikas vuosi 2023.

Turkuseuran vuotta 2023 kehystivät Mauno Koiviston juhlavuosi, Nappe Naakan ja lintujen kiertueet sekä uudet yhteistyökumppanuudet. Yhdistyksen kuva dynaamisena, positiivisena ja perheystävällisenä yhdistyksenä kirkastui edelleen.

– Olemme tehneet hurjasti töitä Turulle ja turkulaisille. Nappe Naakka ja linnut ovat ilostuttaneet satoja lapsia, ja Manu-juhlavuoden teot nostaneet isosti esiin turkulaispresidentin ja hänen kotiseuturakkautensa, kertoo Turkuseuran toiminnanjohtaja Kati Leskinen.

Yhdistyksen vuotta 2023 tarkasteltiin kevätkokouksessa 27. maaliskuuta. Brinkkalassa järjestetyssä kokouksessa käsiteltiin viime vuoden vuosikertomus ja tilinpäätös.

Turkuseura näkyi ympäri Turkua

Vuosi alkoi ilouutisella, kun Turun kaupungin varhaiskasvatus osti Lasten matkaopas Turkuun – Nappe Naakan matkassa -kirjan kaikille esikoululaisille opetuskäyttöön. Vuoden aikana kirja oli käytössä kahdella esikouluikäluokalla eli yhteensä 3 190 turkulaislapsella.

Kirjan oheistapahtumina järjestettiin keväällä ja syksyllä Nappe Naakka ja linnut -esityksiä. Musiikkinäytelmissä tutustuttiin Turun nähtävyyksiin ja paikkoihin, kuultiin tarinoita kaupungista ja päästiin tunnistamaan lintuja ja niiden ääntelyä. Esityksiä järjestettiin Vanhalla Suurtorilla Raatihuoneen salissa, eri tapahtumissa sekä useissa eri päiväkodeissa.

Vuoden aikana Turkuseura järjesti lukuisia kävelykierroksia, toteutti Brinkkala-tapahtumasarjan Vanhankaupungin elävöittämiseksi, julkaisi uusia murre- ja Manu-tuotteita sekä otti osaa eri tapahtumiin ympäri kaupunkia tiivistäen yhteistyötä eri tahojen kanssa.

– Aloitimme yhteistyön Paavo Nurmi Gamesin kanssa ja osallistuimme Urheilupuiston yleisurheilutapahtumaan kesäkuussa sekä maratonille elokuussa. Myös MLL:n kanssa aloitimme yhteistyön, sanoo Leskinen.

Manu-juhlavuoden sisällöt menestys

Kaupungin kanssa yhdessä tekeminen tiivistyi entisestään Manu-juhlavuoden tiimoilta. Vuonna 2023 turkulaissyntyisen presidentti Mauno Koiviston syntymästä tuli kuluneeksi 100 vuotta.

Turkuseura osallistui juhlavuoden toteuttamiseen keräten turkulaisten muistoja edesmenneestä perustajajäsenestään. Muistojen pohjalta koostettiin Suomen Turku -lehden erikoisnumero Meijä Manu, joka julkaistiin Turun päivänä.

Yhdistys toteutti myös juhlavuoden yleisölle näkyvimmän tapahtuman, Meijä Manu -valokuvanäyttelyn Suurtorilla. Sen näki arviolta 15 000 ihmistä.

– Turkuseura syntyi yhteisöksi ja sitä olemme edelleen. Meillä on yhteinen päämäärä ja mielenkiinnonkohde: Turusta huolta pitäminen, turkulaisuuden ilosanoman levittäminen.

Tutustu Turkuseuran vuoden 2023 toimintakertomukseen täällä.