Tuotteet

Turkuseura tekee Turkua tunnetuksi ja vahvistaa turkulaisten yhteenkuuluvuuden tunnetta Turku-tuotteillaan. Yhdistyksen oma kauppa, Föripuoti, myy Turkuseuran omia ja muiden paikallisten yrittäjien tuotteita. KIRJAT

• Vuonna 2022 julkaistiin Turku-aiheinen tehtävä- ja värityskirja. Lasten matkaopas Turkuun – Nappe Naakan matkassa –kirjan sivuilla pääsee värittämään, laskemaan, etsimään ja löytämään. Kirjassa seikkailee Nappe Naakka, Varsinais-Suomen maakuntalintu, joka lentää lempipaikoissaan ympäri kaupunkia ja tutustuttaa Turkuun. Matkan varrella tavataan myös Napen ystävät Tytsy Sorsa, Roope Lokki, Pouta Pulu ja Rairai Riikinkukko. Kirjan tekstiosiot ovat suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi. Sivuilla on tehtävien ja värityskuvien lisäksi tarjolla hauskoja tietoiskuja Turusta.
  • Turkuseura on julkaissut Turku-aiheisia kirjoja 1960-luvun lopulta asti. Ensimmäinen julkaisu oli kaskukirja Klaari o, sano föriäijä (1968). Kaikkiaan kirjoja on julkaistu 50. Kirjoissa on kävelty puistojen, jugendtalojen ja 1920- ja 30-lukujen Turussa, tirkistelty Turun pihojen kätköihin ja kerrottu siltojen ja förien tarina. Niissä on kuljettu 1940-luvun Turussa ja esitelty Turkua eri aikoina julkaistuissa postikorteissa. Turun murteesta on julkaistu kaskuja, pakinoita ja sanakirjoja.
  • Kaikki julkaistut kirjat näet tämän sivun alaosan listasta.

TURKU-MUISTIPELI

Vuonna 2021 Turkuseura lanseerasi Turku-muistipelin, jossa on 36 kuvaparia tunnetuista turkulaisista ihmisistä, rakennuksista ja tuotteista. Korteissa ovat edustettuina kaikille turkulaisille tutut jutut, mutta pelin kautta pääsee myös tutustumaan turkulaisiin tekijöihin, jotka ovat suurelle yleisölle tuntemattomampia.

MANU-TUOTESARJA

Vuonna 2020 julkaistiin Manu-tuotesarja, jolla kunnioitetaan edesmennyttä presidentti Mauno Koivistoa ja nostetaan hänet esille turkulaisena. Sarja sisältää mukeja, kangaskasseja, lakuja, magneetteja, tiski- ja keittiöliinoja, kortteja ja julisteita.
Presidentti Mauno Koiviston juuret ovat Turussa ja hän on tehnyt Turkua ja Turun murretta laajasti tunnetuksi. Hän oli perustamassa Turkuseuraa vuonna 1957 ja oli yhdistyksen kunniajäsen.
Manu-tuotesarjan ideoi toiminnanjohtaja Kati Leskinen ja graafikkona työskenteli turkulainen Teemu Kaitanen.

MURRETUOTTEET

Murre-tuotesarja sisältää kangaskasseja, tiskiliinoja ja kortteja, joissa on Turun murteen sanoja.

SUOMEN TURKU – ÅBO VÅR STAD

Turkuseura on julkaissut vuodesta 1959 asti Suomen Turku – Åbo vår stad -lehteä, turkulaisuuden pää-äänenkannattajaa ja Turun kuuminta paikallismediaa. Lehden sivuilla kerrotaan Turun historiasta, nykypäivästä ja tulevaisuudesta kiinnostavien ihmisten ja ilmiöiden kautta.