Svenska sektionen

Åbosamfundets svenskspråkiga verksamhet

Den svenskspråkiga verksamheten med program och synlighet mm organiseras och leds tillsammans med kansliet av svenska sektionens ledningsgrupp. Målgruppen för de svenskspråkiga evenemangen är samfundets alla medlemmar, särskilt de svenskspråkiga men också alla andra intresserade. Ungefär 10 procent av samfundets personmedlemmar är svenskspråkiga.

Inom ramen för serien En kväll i Brinkala ordnas aktuella föreläsningar under vardagskvällar, Temat under år 2024 är handel och företagsamhet i Åbo genom tiderna, två av vårens föreläsningar går på svenska. För barn och  barnfamiljer ordnas En dag på Brinkala, där bjuds på kreativt och dynamiskt barnprogram också på svenska. Se närmare programdetaljer i Åbosamfundets evenemangskalender, i samfundets egen tidskrift Suomen Turku – Åbo vår stad och i Åbo Underrättelser eller i Radio Vega Åboland.

Under år 2024 jobbar svenska sektionen i enlighet med samfundets helhetsstrategi speciellt på att nå ut till nya åbobor och till unga vuxna. Utöver föreläsningar och barnevenemang syns Åbosamfundet på svenska bl.a. under Konstens natt och Åbo Akademis Studentkårs Gulnäbbsakademi. Också synligheten på sociala medier kommer under året att bli mer  tvåspråkig.

Medlemstidningen och tidskriften Suomen Turku – Åbo vår stad utkommer sedan år 2024 med två nummer per år. Bland de finskspråkiga artiklarna och kolumnerna med olika teman finns i regel två artiklar eller reportage på svenska, kompletterat med kortfattade resuméer av annat material av intresse.

Svenska sektionen samarbetar bl.a. med Åbo svenska arbetarinstitut, Åbo svenska teater och föreningen Svenska Bildningens Vänner.

Ordförande för svenska sektionen sedan år 2024 är Anna Edgren, övriga medlemmar i ledningsgruppen är Eva Costiander-Huldén, Tryggve Forssell, Gun Herranen, Ola Lindholm, Lisa Molander och Malena Torvalds-Westerlund.

Har du frågor eller förslag på program och verksamhet? Hör gärna av dig!

Mer information:
Anna Edgren