”Kun turkulaisuutensa löytää kunnolla, ei siitä luovu enää koskaan”

Turkuseuran opiskelijajäsenen Tito Tunnelan piti asua Tampereella muutama vuosi rakastuakseen Turkuun uudelleen.

Vielä muutama vuosi takaperin en olisi voinut kuvitellakaan kirjoittavani minkäänlaista tekstiä Turusta. Syytin Turkua: tylsä nuoruus, tympeä välivuosi ja kaikki muukin epäonni sai mennä Turun piikkiin. Turku oli kaiken pahan alku ja juuri.

Viime vuosikymmenen puolella sain opiskelupaikan Tampereelta. Tarrasin oitis tilaisuuteen: sain järkevän syyn karistaa Turun pölyt jaloistani. Tampereelle muutto olisi uusi alku! Kaikki tuntui innostavalta: oli tarjolla uutta tekemistä, uusia ihmisiä, uusia paikkoja.

Kotiuduin Tampereelle hyvin ja Turkuun palaaminen tuntui täysin vastenmieliseltä ajatukselta.  Asenne kulki matkassani järkkymättömänä monia vuosia, aina koronan tuloon asti.

Kun kuukaudet kuluivat kotikoneen ääressä kökkiessä ilman koululla käyntiä ja tuttuihin törmäämistä, vanhempieni vinkkaus takaisin synnyinkaupunkiini muuttamisesta alkoi houkutella. Vastahakoisesti siirsin paperini Turkuun kesällä 2021. Vieno meri-ilma toivotti minut tervetulleeksi takaisin sisämaasta.

Kuukausien kuluessa asenteeni Turkua kohtaan alkoi pehmetä, olin palannut juurilleni erilaisena ihmisenä.

Turussa turkulaisten kanssa

Mikä sai lopulta minut arvostamaan ja rakastamaan Turkua? Ulos liikkeelle lähteminen, kaupungin kohtaaminen henkilökohtaisesti ajan ja avaramman katseen kanssa.

Näin uudessa valossa kaupungin luonnon, rakennetun ympäristön, historian, kulttuurin sekä ennen kaikkea ihmiset. Minulla on ollut ilo ja kunnia tavata, tutustua sekä viettää aikaa monenlaisten Turku-henkisten ihmisten kanssa: opiskelijoiden, eläkeläisten ja muualta tänne muuttaneiden kanssa. Nämä ihmiset ovat jakaneet avoimesti elämänsä tarinoita, kokemuksia ja paikkoja Turusta.

Tarinoiden kuuleminen on auttanut minua näkemään, että kotiseudullani on aina ollut paljon tarjottavaa jokaiselle – Turku on mahdollisuuksien kaupunki. Turkulaisuuden ytimessä ”se jokin” taitaa kaikessa yksinkertaisuudessaan olla aito rakkaus kotiseutuaan kohtaan.

Positiivisuutta jakavien ja hyvinvointiin kannustavien ihmisten asenteissa on jotakin todella puhuttelevaa. Turku on täynnä mahtavia tyyppejä! Ihmiset todellakin tekevät kaupungin.

Luonto lähellä kaupungin sydäntä

Kun on asunut Turussa pitkään, elänyt suppeaa arkeaan, ei aina huomaa kaupungin erityislaatuisuutta. Olen tutustunut nyt itse uudelleen kaupunkiin ja hämmästyn sen kauneudesta ja kiinnostavuudesta yhä uudelleen. Aina löytyy jotain uutta.

Luontokohteiden osalta Halistenkoski, Koroinen ja näiden väliin jäävä kaistale Aurajokea kesäkuosissaan nousevat itselleni Turun ykköskohteeksi. Näin kaunista ja kaikille avointa, historiallista kulttuurimaisemaa keskustan vieressä ei ole tarjolla missään muualla!

Kakkossijalla komeilee Kakskerta. Pyöräilen sinne uimaan ainakin pari kertaa kesässä. Saaristolaishenkinen maalaismiljöö puhuttelee, samoin mahdollisuus fillaroida sinne omaan tahtiin. Tuulen tuiverruksen tunteminen vasten kasvoja alamäkeen syöksyessä on mahtavaa!

On myös mielenkiintoista seurata, miten ympäristö muuttuu matkan varrella keskustan urbaanista ihmisvilinästä rauhalliseen maaseutuun asteittain – ja kaikki tämä tapahtuu yhden kaupungin sisällä. Menovinkiksi tarjoan usein ihmisille Kakskerran kaunista kivikirkkoa, sen läheisyydessä kelpaa käydä uimassakin.

Kolmantena lempparikohteenani on Pirunpesän ja Pomponrahkan alue lentokentän kupeessa. Se on kiipeilijän ja kahlailijan unelmapaikka. Monimuotoisten uimapaikkojen runsaus on yllättänyt minut Turussa muutenkin iloisesti – tarjolla on niin makeaa kuin suolaista, kesäisin ja talvella.

Kulttuuria ja arkkitehtuuria vuoden ympäri

Turun linna ja monet kivikirkot ovat arkisen yleviä elementtejä Turun kaupunkikuvassa. Kaupungissa pääsee näkemään ja kokemaan keskiaikaisen kaupungin ajallista kerroksellisuutta konkreettisesti. Tämä on todellinen etuoikeus! Myös Qwenselin talo, Luostarinmäen alue sekä monet muut nuoremmat vanhat rakennukset ja kokonaisuudet tuovat oman lisänsä kaupungin historian havinaan.

Monipuolinen arkkitehtuuri tekee kävelyretkistä keskustaan mielenkiintoisia. Suurin osa rakennuksista on myös hyvin tutkittuja ja taltioituja runsaan Turku-kirjallisuuden muodossa. Jos syvällisempi taloihin tutustuminen kiinnostaa, materiaalia on tarjolla.

Monimuotoiset kulttuuritilat ja -tapahtumat ovat tuoneet paljon eloa ja iloa elämääni. Kaupungissa on aina tarjolla uutta nähtävää ja koettavaa. Kulttuuria on tarjolla myös eri vuodenaikoina, mikä on hienoa. Erityisesti turuilla ja toreilla järjestettävillä markkinoilla käymisestä on tullut itselleni perinne. Koko Turku on liikkeellä markkinatapahtumissa ja niissä on hauska tavata tuttuja.

En vaihtaisi Tampereella viettämiäni vuosia mihinkään muuhun. Kotiini, Turkuun, takaisin löytäminen vaati täältä ensin poistumisen.

Minne tulevat matkani ikinä minua vievätkään, uskon, että löydän tieni tänne takaisin uudelleen ja uudelleen, kerta toisensa jälkeen. Kun turkulaisuutensa löytää kunnolla, ei siitä luovu enää koskaan.

Tito Tunnela
Kirjoittaja on Turkuseuran opiskelijajäsen.