Kevään paseruilla Pansiota, Itäharjua ja turkulaisnaisia

Turkuseuran kävelykierrokset alkavat toukokuussa. Uutuuksina tarjoillaan Itäharjun historiasta sekä turkulaisnaisista kertovat kierrokset.

Turkuseuran kävelykierrokset eli turkulaisittain paserut starttaavat toukokuussa tarjoten jännittäviä matkoja Turun historiaan. Kevään kierroksilla päästään tutustumaan Pansion ja Itäharjun alueisiin sekä kuulemaan tarinoita uskomattomista Turun naisista.

Lapset pääsevät myös Turku-seikkailulle. Toiminnallisella kävelykierroksella etsitään vihjeiden avulla Turkuseuran lastenkirjan hahmon, Nappe Naakan aarretta. Samalla sukelletaan keskiaikaiseen Turkuun. Kierros järjestetään ruotsiksi ja se on maksuton. Kierros on osa Päivä Brinkkalassa-tapahtumasarjaa, joka toteutetaan Turun kaupungin Vanhankaupungin kehittämishankkeen tuella.

Ruotsiksi päästään tutustumaan myös Åbo Akademin historiaan. Samalla ovet avautuvat niin päärakennukseen ja niin sanottuun Dahlströmin palatsiin.

Kävelyt jatkuvat syksyllä, jolloin kuullaan Rettigien suvun historiasta Turussa sekä kuljetaan Asemanpuistosta Puutorille.

Paseruiden oppaat ovat Turun matkailuoppaiden jäseniä. Tapahtumien kesto on noin 1,5 tuntia, lastenkierroksen 50 minuuttia. Liput kierroksille voi ostaa Turkuseuran verkkokaupasta.

Pansio-paseru

Kierroksella kuullaan historiaa ja tarinoita siitä, miten Turkuun vuonna 1931 liitetystä Pansion kylästä tuli laivanrakennuksen ja metalliteollisuuden keskus, öljysataman ja laivastoaseman koti. Samalla tutustutaan Erik Bryggmanin suunnittelemiin asuintaloihin ja muihin alueen omaleimaisiin rakennuksiin.

Ke 15.5. klo 18, Pansion koulun piha (Pernontie 29). Oppaat: Kirsi Storckovius ja Airi Forssell.

En dag på Brinkala: Nappe Kajas skattjakt

Nappe Kajas dyrbara skatt är försvunnen – nu behövs det hjälp av åbobarnen! Under Åbosamfundets nya barnevenemang söker deltagarna efter Nappe Kajas skatt med hjälp av olika tips och ledtrådar. Det blir en djupdykning i Åbos medeltida historia, medeltida bokstäver från Mikael Agricolas tid och berättelse om hur Aura å kom till mm. Pigan Maria Karinsdotter leder och upptäcktsfärden.

Start: lör. 25.5 kl. 10 med start vid domkyrkans trappor. Guide: Annamari Laine.

Grannarna i det Gamla Åbo – från Åbo Akademis huvudbyggnad till Juridicum

Under den guidade turen bekantar vi oss med den äldre delen av Åbo Akademis campus. Vi får även se de renoverade interiörerna i Huvudbyggnaden och Dahlströmska palatset, numera Juridicum.

Start: tis. 28.5 kl. 16.45, I Braheskvären vid Brahestatyn. Guide: Airi Forssell.

Itäharju-paseru

Itäharju on tulevaisuuden kaupunginosa. Suunnitelmat teollisuusalueen muutoksesta vehreäksi toimistojen ja kerrostalojen alueeksi ovat jo pitkällä. Kierroksella kerrotaan alueen tulevaisuuden lisäksi myös Itäharjun värikkäästä historiasta: tarinoita kuullaan niin koleraepidemiasta kuin sinnikkäistä pienyrittäjistä.

To 30.5. klo 18, Vanha Littoistentie 4. Opas: Karoliina Vitikainen.

Uskomaton Turun nainen -paseru

Tutustu eri alojen ja aikakausien uskomattomiin turkulaisiin naisiin! Paserulla kuulet noidista ja kirkon naisista unohtamatta lakkolaisia, ravintoloitsijoita, missejä, laivanvarustajia ja vuorineuvosta.

To 13.6. klo 18, Vanha Suurtori 3. Kierros päättyy Aurakadulle. Oppaat: Eva Menon ja Anja Pietikäinen.

Osta liput Turkuseuran verkkokaupasta.