Vanha Suurtori kutsuu perheet leikkimään – Nappe Naakka ja linnut rokkaa mukana

Mannerheimin Lastensuojeluliiton Varsinais-Suomen piiri ja Turkuseura toteuttavat yhteistyössä Valtakunnallisen leikkipäivän tapahtuman Vanhalla Suurtorilla 20. huhtikuuta.

Suomessa vietetään valtakunnallista leikin teemaviikkoa 15.21. huhtikuuta. Turun osalta viikko huipentuu leikkipäivän viettoon Vanhalla Suurtorilla lauantaina 20. huhtikuuta klo 10–15.

Leikkipäivän ohjelmaa toteuttavat useat eri tahot. Luvassa on muun muassa pinssipaja, suunnistusta, pihaleikkejä ja -pelejä, kepparirata sekä hattarakioski. Koko ohjelma on luettavissa täältä.

Turkuseura tarjoaa perheille yhdistyksen julkaisemaan Lasten matkaopas Turkuun – Nappe Naakan matkassa -kirjaan perustuvan musiikkinäytelmän Brinkkalan lavalla klo 11. Luvassa on myös Napen kadonneiden haarukoiden etsintäpartio ja Turku-muistipeliturnaus. Turkuseuran tapahtumat ovat osa Päivä Brinkkalassa -tapahtumasarjan sisältöjä.

– Nappe Naakka ja linnut -musiikkinäytelmän iso teema ovat kaveritaidot, mikä on myös tämän vuoden leikkipäivän teema. Napelle on tärkeää, että kaikki ovat kivoja ja kavereita toisilleen, eikä ketään kiusata, sanoo Turkuseuran toiminnanjohtaja Kati Leskinen.

Shown tähtiä ovat Nappe Naakka ja hänen kaverinsa Pouta Pulu ja Rairai Riikinkukko. Pouta on esityksen rumpali, jota ilkeät pulut kiusaavat, koska linnun on vaikea oppia lentämään. Nappe auttaa pulua ja heistä tulee ystävät. Kolmantena esiintyjänä on kosketinsoittimia taituroiva Rairai Riikinkukko.

Musiikkinäytelmässä tutustutaan Turun nähtävyyksiin ja paikkoihin sekä kuullaan tarinoita kaupungista. Lapset pääsevät myös tunnistamaan lintuja ja niiden ääntelyä.

Leikkidiplomi levittää Turun murteen ilosanomaa

Leikkipäivä on ilmainen ja avoin kaikille lapsiperheille. Jokainen osallistuja saa tapahtumasta mukaan leikkidiplomin osoitukseksi mahtavista leikki- ja kaveritaidoista. Diplomin teksti on kirjoitettu Turun murteella ja sen on kääntänyt Turkuseuran murreguru Esa Laukkanen.

Diplomi kuullaan liveluentana Brinkkalan lavalla Nappe Naakan esityksen jälkeen klo 11.30.

– Haluamme jakaa murteen ilosanomaa turkulaisille lapsille ja perheille. Murteen kanssa on hauska leikkiä vaikkapa järjestämällä perheen kesken murrevisan, Kati Leskinen vinkkaa.

Jos nälkä yllättää kesken tapahtumapäivän, Ravintola Teinissä on tarjolla lasten annoksia puoleen hintaan.

Tapahtuma toteutetaan MLL:n Varsinais-Suomen piirin, MLL Koivulan, Turkuseuran, Aarre Turun, Ravintola Teinin, Vartiovuoren Kesäteatterin ja Sateenkaarikoto ry:n yhteistyönä.

Lisätiedot:
MLL:n Varsinais-Suomen piiri: Tina Hilck, tina.hilck@mll.fi, p. 044 017 7878