”Haluamme auttaa uusia turkulaisia kotiutumaan kaupunkiin”

Turkuseuran vuoden 2024 suuntaviivoista päätettiin syyskokouksessa.

Turkuseuran vuosi 2024 tarjoilee upeita tapahtumia, tuotteita ja kilpailuja. Tiistaina 28. marraskuuta järjestetyssä syyskokouksessa päätettiin Turkuseuran ensi vuoden toiminnasta ja taloudesta.

Erillisrahoituksella pyritään järjestämään monipuolinen Brinkkala-tapahtumasarja, joka tarjoilee Turku-aiheisia sisältöjä kaikenikäisille. Ilta Brinkkalassa -tapahtumasarjan teemana on Turun yrityshistoria. Illoissa kuullaan asiantuntijoiden alustuksia ja keskustellaan aiheesta.

– Pyrimme konseptoimaan myös Brinkkalan pakopelin tai Stand up -klubin. Ne lisäävät varmasti kiinnostusta Vanhaakaupunkia kohtaan, sanoo Turkuseuran toiminnanjohtaja Kati Leskinen.

Perheille toteutetaan Päivä Brinkkalassa -sarja, jossa pääsee tutustumaan Turun historiaan, nykyisyyteen ja murteeseen erilaisten työpajojen kautta. Toimintaa järjestetään suomeksi ja ruotsiksi.

– Pidämme tärkeänä, että Turusta kerrotaan elävästi ja hauskoilla tavoilla uusille sukupolville. Haluamme, että turkulaisuuden ilosanoman levittäminen jatkuu.

Turkuseura kotiuttaa turkulaisuuden kotina

Yhdistys pyrkii tavoittamaan ensi vuonna erityisesi uusia turkulaisia. Esimerkiksi opiskelijoille järjestetään kiertoajelu, jossa kierretään Turun lähiöpubeja. Matkan varrella pysäkeiltä nousee matkaan mukaan Turku-asiantuntijoita.

– Haluamme auttaa uusia turkulaisia kotiutumaan kaupunkiin – olemmehan turkulaisuuden koti. Tapahtumiemme lisäksi hyvä keino turkulaistua on aloittaa vapaaehtoistyö Turkuseurassa, sanoo Turkuseuran puheenjohtaja Maija Palonheimo.

Turkuseura tekee Turkua tunnetuksi ja vahvistaa kaupunkilaisten yhteenkuuluvuuden tunnetta myös Turku-tuotteillaan. Ensi vuonna julkaistaan Suomen Turku -lehti, uusi haalarimerkki ja Turku-fiilistelykirja, joka kertoo Turun tarinaa tunnelmallisten kuvien kautta.

– Vastaavaa kirjaa ei ole saatavilla. Valokuvien lisäksi turkulaisuus pääsee esille mielenkiintoisten yksityiskohtien kautta, jotka rytmittävät kirjaa. Esimerkiksi piispis, Posankka, Föri ja Hesburgerin kerroshampurilainen saavat oman aukeamansa turkulaisuuden ilmentyminä. Sivuilla kulkee mukana Turun murre, Kati Leskinen kertoo.

Vuoden turkulaisin yritys -kilpailu starttaa

Yhdistys toteuttaa tapahtumia pääasiassa yhteistyössä muiden tahojen kanssa. Turkuseura on mukana Vanhan Suurtorin tapahtumissa, opiskelijatapahtumissa, kaupungin ja yhdistysten lastentapahtumissa sekä urheiluelämyksissä, kuten Paavo Nurmi Gamesissa.

Yhteisyössä Turun ydinkeskustayhdistyksen kanssa aloitetaan kilpailu, jossa haetaan turkulaisinta yritystä. Voittajaksi julistetaan Turun päivänä yritys, joka tuo tai on tuonut turkulaisuutta esille.

Alkuvuodesta järjestetään myös haalarimerkkikilpailu, jossa etsitään turkulaisinta haalarimerkkiä.

Vaikuttamistyön tiimoilta Turkuseura seuraa erityisesti Musiikkitalon, merellisen Turun ja Vanhankaupungin projekteja sekä pyrkii vahvistamaan näkyvyyttä Turun lähiöissä. Yhdistys toteuttaa myös kaupunkisuunnittelun peruskurssin, joka valaisee kaupunkilaisille, milloin voi vaikuttaa oman lähiympäristön asioihin ja mitä tapahtuu missäkin vaiheessa kaupunkisuunnittelussa.

Jäsenmaksuihin korotus

Syyskokouksessa päätettiin nostaa jäsenmaksuja.

– Kaikki toimintamme kustannukset ovat nousseet, joten pieni korotus maksuun oli välttämätön. Haluamme tarjota laadukkaita sisältöjä ja hyviä etuja jäsenillemme jatkossakin, sanoo Turkuseuran puheenjohtaja Maija Palonheimo.

Syyskokous valitsi puheenjohtaja Maija Palonheimon jatkamaan tehtävässään. Varapuheenjohtajat Eveliina Tähti ja Eva Costiander-Huldén valittiin myös uudelleen. Hallituksen uutena jäsenenä aloittaa Ruissalon telakan markkinointipäällikkö Eero Lehtinen.

Kunniajäseniksi valittiin yhdistyksen pitkäaikaiset aktiivit Pirkko Keskinen ja Tryggve Forssell.

Tutustu vuoden 2024 toimintasuunnitelmaan täällä.