Turkuseura aloittaa Turun viikon juhlinnan

Turkulaisten ja Turun juhlapäivää vietetään 17. syyskuuta. Turkuseura aloittaa Turun päivän juhlinnan jo lauantaina 9. syyskuuta Brinkkalan lastenpäivällä.

Turkuseura julkistaa kaupungissa uuden perinteen ja aloittaa Turun viikon vieton. Varsinaista Turun päivää vietetään 17. syyskuuta. Yhdistys starttaa turkulaisten oman päivän juhlinnan jo lauantaina 9. syyskuuta Brinkkalan lastenpäivällä.

– Koko perheelle suunnatun tapahtumapäivän aikana rokataan Nappe Naakan ja lintujen kanssa, pelaillaan ja päästään nauttimaan nukketeatterista, kertoo Turkuseuran toiminnanjohtaja Kati Leskinen.

Turun päivää on vietetty vuodesta 1961 lähtien monipuolisella ohjelmalla, joka levittäytyy ympäri Turkua. Aloitteen päivän vietosta teki Turkuseura.

– Elokuun alussa kuulimme ilouutisen: turkulaisia on nyt enemmän kuin koskaan aikaisemmin: 200 000 asukkaan raja oli mennyt rikki. Ajattelimme, että nyt olisi hyvä aika nostattaa turkulaisuuden ilosanomaa Turun viikolla, Leskinen sanoo.

Tee oma vaakuna ja opi Turun kieltä

Osana Turun viikon ohjelmaa Turun museokeskuksen vastuualuepäällikkö Petteri Järvi toteuttaa vaakuna-työpajan keskiviikkona 13. syyskuuta klo 17 Turkuseuran Föripuodin tiloissa. Tapahtumassa pääsee suunnittelemaan ja ideoimaan oman vaakunan. Samalla sukelletaan heraldiikan perusteisiin ja historiaan.

Torstaina 14. syyskuuta klo 13 voi tutustua Turun murteen saloihin murrekerhossa, joka tarjoilee Turun murretta pakinoiden ja musiikin muodossa. Tapahtuma järjestetään Brinkkalan talon 2. kerroksen Maistraatin salissa ja osallistuminen on maksutonta.

Turku-övereitä Vanhalla Suurtorilla

Sunnuntaina 17. syyskuuta vietetään Turun päivää Vanhalla Suurtorilla klo 10–17. Toritapahtumassa esittäytyy turkulaisia yhdistyksiä ja yrityksiä sekä lavalla on monipuolista ohjelmaa. Päivän juontavat Turun flikka Matilda Gustafsson ja poika Abdel Bettahar.

Turkuseuralla on torilla tapahtumateltta, jossa pääsee tutustumaan yhdistyksen toimintaan ja tuotteisiin – luvassa on myös kilpailuja. Föripuoti on avoinna klo 10–17. Turkuseura tarjoilee myös laajan kattauksen lavaohjelmaa.

– Yleisö pääsee testaamaan Manu-tietouttaan Manu-visassa, murreosaamista murrevisassa. Nappe Naakkakin nähdään kavereineen, kertoo Kati Leskinen.

Tutustu Turkuseuran Turun viikon ohjelmaan tapahtumakalenterissa:

Brinkkalan lastenpäivän ohjelma
Lisätietoa vaakunatyöpajasta ja ilmoittautumisesta