Päivä Brinkkalassa -sarja tarjoilee lapsille murretta, jongleerausta ja lukuhetkiä

Tapahtumia on tarjolla koko vuodeksi. Kevätkausi starttaa maaliskuussa.

Lapsiperheille suunnattu Päivä Brinkkalassa -tapahtumasarja alkaa maaliskuussa. Turkuseuran toteuttaman ohjelman tavoitteena on tehdä Vanhakaupunki tutuksi paikaksi lapsiperheille ja houkutella uusia turkulaisia Vanhaankaupunkiin. Tapahtumat ovat maksuttomia.

Sarja alkaa lukuhetkellä lauantaina 9. maaliskuuta klo 11.30. Föripuodissa (Vanha Suurtori 3) järjestettävässä tapahtumassa Turkuseuran vapaaehtoinen Nina Lepokorpi lukee turkulaisia satuja lapsille.

– Haluamme innostaa uusia turkulaisia Turku-kirjojen maailmaan. Tarinoiden ja satujen kuunteleminen rauhoittaa ja rikastuttaa mielikuvitusta, sanoo Turkuseuran toiminnanjohtaja Kati Leskinen.

Mukulatte murrekerhoissa vauvat ja taaperot pääsevät treenaamaan Turku-aiheisia ja -murteisia loruleikkejä yhdessä oman aikuisen kanssa. 20. maaliskuuta, 24. huhtikuuta ja 22. toukokuuta klo 9.30 järjestettävien tapahtumien sisältö vaihtelee joka kerta, mutta mukana on myös tuttuja juttuja aiemmilta kerroilta.

Toiminnalla halutaan tukea turkulaisten vauvaperheiden jaksamista ja tuoda piristystä arkeen. Murrekerhot toteutetaan Föripuodissa (Vanha Suurtori 3) ja ne ohjaa Kirjan talon sanataideohjaaja Hanna Toivonen.

Mukulatte murrekerhosta pääsee lukemaan lisää täältä.

Leikkipäivä valtaa Suurtorin, Nappe etsii aarretta ruotsiksi

20. huhtikuuta juhlistetaan valtakunnallista leikkipäivää Vanhalla Suurtorilla. Turkuseura ja  Mannerheimin Lastensuojeluliiton Varsinais-Suomen piiri toteuttavat kaikille avoimen tapahtuman yhteistyössä. Leikkipäivän tarkemman ohjelman valmistumista voi seurata sosiaalisessa mediassa.

Toukokuussa Nappe Naakka vie aarrekierrokselle ruotsiksi. 25. toukokuuta klo 10 Tuomiokirkon portailta starttaavalla kierroksella sukelletaan keskiaikaiseen Turkuun, arvuutellaan Mikael Agricolan aikaisia vanhan ajan kirjaimia ja kuullaan tarina siitä, miten Aurajoki on syntynyt. Naakkojen ruokavalio tulee myös tutuksi.

18. toukokuuta lapset pääsevät treenaamaan jongleerausta Sirkustaiteilija Kai Kuutamon opastuksella. Työpajassa pääsee harjoittelemaan jongleerausta eri välineillä, kuten palloilla, diaboloilla, flower stickillä ja kendamalla. Paikalle voi myös tulla harjoittelemaan lautasen pyöritystä tai hulavanteen kanssa temppuilua.

Päivä Brinkkkalassa -sarja toteutetaan Turun kaupungin Vanhankaupungin kehittämishankkeen tuella.

Päivä Brinkkalassa -sarjan tapahtumat:

Turkulainen lukuhetki lapsille 9.3. klo 11.30-12
Mukulatte murrekerho 14.3. klo 9.30-10.30