Mukulatte murrekerho kutsuu uudet turkulaiset Brinkkalaan

Arkiaamuisin järjestettävä tapahtuma on tarkoitettu vauvaperheille

Turkuseura aloittaa mukulatte murrekerhon, jossa vauvat ja taaperot pääsevät treenaamaan Turku-aiheisia ja lounaismurteisia loruleikkejä yhdessä oman aikuisen kanssa. Leikkiä johdattelee sanataideohjaaja.

– Haluamme aloittaa turkulaisuuden ilosanoman levittämisen jo varhain. Murteella leikittely on tähän oiva keino, sanoo Turkuseuran toiminnanjohtaja Kati Leskinen.

Mukulatte murrekerho kokoontuu Turkuseuran tiloissa. Tapahtumasarja alkaa 20. maaliskuuta klo 9.30. Seuraavaksi kokoonnutaan 24. huhtikuuta ja viimeinen kerta järjestetään 22. toukokuuta. Tapahtumat jatkuvat syksyllä, jos niille on kysyntää.

Vauvaperheille jaksamista ja iloa

Tapahtumat ovat avoimia ja maksuttomia kaikille. Sisältö vaihtelee joka kerta, mutta mukana on myös tuttuja juttuja aiemmista tapahtumista. Ohjattu tuokio kestää noin 30 minuuttia, jonka jälkeen on mahdollisuus jäädä viettämään aikaa yhdessä. Tarjolla on myös välipalaa aikuisille.

– Haluamme toiminnalla tukea turkulaisten vauvaperheiden jaksamista ja tuoda iloa arkeen. Päivät vauvan kanssa voivat olla joskus tosi raskaita. Yhdessä tekeminen ja oleminen auttaa, sanoo Kati Leskinen.

Murrelorut ovat tapahtumien keskiössä. Niihin yhdistetään mukaan myös liikettä.

– Murrekerho on tarkoitettu vauvaikäisille lapsille, mutta jos perheessä on esimerkiksi samaan aikaan kotona taaperoikäinen lapsi, hän voi ilman muuta tulla mukaan.

Päivä Brinkkalassa -tapahtumasarja houkuttelee perheitä Suurtorille

Tapahtumien ohjaajana on Kirjan talon sanataideohjaaja Hanna Toivonen. Turkuseuran murreguru Esa Laukkanen vastaa lorujen murrekäännöksistä.

Mukaan mahtuu 15 vauvaa vanhemman kera. Osallistujien toivotaan tuovan oma alusta mukanaan. Tapahtuma on maksuton, mutta vaatii ennakkoilmoittautumisen Turkuseuran sivuilla.

Mukulatte murrekerho on osa Päivä Brinkkalassa -tapahtumasarjaa, jonka idea syntyi Lasten Suurtori -tapahtuman pohjalta. Keväällä 2022 järjestetyssä koko perheen tapahtumassa kerättiin tietoa siitä, mitä lapset haluaisivat nähdä ja tehdä Vanhan Suurtorin alueella. Lapset toivoivat alueelle muun muassa paikkaa, jossa voi leikkiä sekä erilaisia toimintoja, kuten askartelupisteitä, työpajoja ja rakentamista.

Lasten toiveita on toteutettu jo vuonna 2023 ja nyt tapahtumasarja jatkuu Turun kaupungin Vanhankaupungin kehittämishankkeen tuella. Sarjaa koordinoi Turkuseura.

– Haluamme tehdä Vanhan Suurtorin alueesta kohtaamispaikan, josta löytyy monipuolisesti palveluja ja tapahtumia. Vanhakaupunki on tärkeä saada ympäri vuoden kutsuvaksi ja perheystävälliseksi paikaksi, Kati Leskinen sanoo.