Tee oma Mummo-sarjakuva murrekaffilassa

Turkuseuran murrekaffilan vieraina ovat taiteilijat Erika Adamsson ja Anni Nykänen.

Turkuseuran uusin murretapahtuma, murrekaffila saa jatkoa. Tiistaina 7. maaliskuuta klo 18 järjestettävään kaffilaan saapuvat vieraiksi kulttuuriturkulaiset, kuvataiteilija Erika Adamsson sekä sarjakuvataiteilija Anni Nykänen. Taiteilijat kertovat tapahtumassa murteesta ja sen merkityksestä arjessa ja heidän taiteessaan.

Kaffilassa osallistujat pääsevät pohtimaan, miten murre näkyy Adamssonin teoksessa sekä ideoimaan turunkielisiä puhekuplia Nykäsen suosittuun Mummo-sarjakuvaan.

– Mummo puhuu vahvaa savo-karjalaista murretta. Olisi hauska kuulla ja nähdä, millainen on turkulainen Mummo, sanoo Nykänen.

Turkuseura suosittelee tapahtumaa erityisesti uusille turkulaisille ja opiskelijoille.

– Tässä on oiva paikka oppia hauskalla tavalla Turun omasta kielestä ja kotikaupungista, sanoo murrekaffilan vetäjä ja Turkuseuran murreguru Esa Laukkanen.

Hän kertoo illan aikana myös murteen kirjoittamisesta ja sen haasteista. Tapahtuman lopuksi järjestetään murrevisa, jossa ratkeaa, kuka on kaffilan murrekunkku tai -kuningatar.

Tapahtuma on maksuton ja se järjestetään Turkuseuran tiloissa, Brinkkalan talon 1. kerroksessa osoitteessa Vanha Suurtori 3. Kaffilaan pyydetään ilmoittautumaan ennakkoon Turkuseuran sivuilla.

Kuvat:
Maalaus: Erika Adamsson, Taksikuskit tauolla, 2022, 90×125. Öljy alumiinille
Valokuvat: Ari Heinonen
Sarjakuva: Anni Nykänen, Mummo

Tutustu vuoden 2021 kulttuuriturkulaiseen Erika Adamssoniin täällä!

Tutustu vuoden 2022 kulttuuriturkulaiseen Anni Nykäseen täällä!