Vuoden kulttuuriturkulainen on kuvataiteilija Erika Adamsson

Kulttuuriturkulaista inspiroivat Turun historia, ihmiset tarinoineen ja eri vuorokauden- ja vuodenaikoina eri tavoin läikehtivä valo. Adamssonia juhlistetaan Samppalinnanpuistossa keskiviikkona 22. syyskuuta.

Turkuseura on valinnut Vuoden kulttuuriturkulaiseksi kuvataiteilija Erika Adamssonin.

– Turussa syntynyt ja kasvanut sekä Turkua ja turkulaisia maalannut Adamsson on vakiinnuttanut paikkansa taiteen kentällä paitsi taiteilijana myös alan opettajana, sanoo Turkuseuran kulttuurijaoston puheenjohtaja Joanna Kurth valintaperusteista.

Adamssonin teoksissa on keskeistä ihmiset erilaisissa tilanteissa ja elämänvaiheissa. Hän on maalannut useita muotokuvia, joista viimeisimpänä keväällä 2020 Turun entisen kaupunginjohtajan Aleksi Randellin. Kulttuuriturkulaisen töitä voi nähdä myös julkisissa tiloissa, kuten Turun yliopistollisessa keskussairaalassa.

Hänen seuraava suuri näyttelynsä avautuu maaliskuussa 2022 Tuomiokirkonkadulle taidegalleria Makasiini Contemporaryyn.

Turku ruokkii taiteilijaa

Erika Adamsson on viihtynyt Turussa koko elämänsä lyhyitä ulkomaan residenssivierailuja lukuun ottamatta. Turku on hänen mielestään hyvä paikka kehittyä, kouluttautua ja inspiroitua – taiteilijana tai jonkun muun alan ammattilaisena.

Rettigin tupakkatehtaaseen mahdollisesti syntyvä uusi Taiteiden talo saa kiitosta.

– Taidetta täytyy saada sinne, missä ihmiset liikkuvat eikä kaupungin syrjäseuduille. Esimerkiksi Barker on liian kaukana, koska sinne on vähän hankala poiketa, Adamsson sanoo.

Kulttuuriturkulaisten nimikkopuut Samppalinnanpuistossa

Turkuseura valitsee vuosittain kulttuuriturkulaisen. Valinnalla halutaan nostaa esiin turkulaisen kulttuurielämän korkeaa laatua ja monimuotoisuutta, sekä kiittää ansioituneita taide- ja kulttuurivaikuttajia heidän elämäntyöstään.

Aiempia kulttuuriturkulaisia ovat muun muassa kirjallisuuden alan monitoimimies Kari J. Kettula, kulttuurialan vaikuttaja ja opas Aiju von Schöneman, ohjaaja ja teatterijohtaja Mikko Kouki ja kuvataiteilija Saara Ekström.

Kulttuuriturkulainen on valittu vuodesta 2006. Kaikilla palkituilla on oma nimikkopuu Samppalinnan puistossa. Adamssonin puu istutetaan keskiviikkona 22. syyskuuta klo 17. Tilaisuuteen on vapaa pääsy.

Kuka Erika Adamsson?

• Kuvataiteilija ja maalauksen opettaja Turun Taideakatemiassa
  • Tehnyt muotokuvamaalauksia mm. Åbo Akademille Christoffer Taxellista, kaupunginjohtaja Aleksi Randellista ja Turun syöpäyhdistykselle kauppaneuvos Risto Korpelasta
  • Teoksia mm. Turun ja Helsingin kaupunkien taidekokoelmissa, valtion taidekokoelmassa ja Lars Swanljungin taidekokoelmassa, sekä julkisia teoksia T-sairaalassa, Turun AMK:n tiloissa ja Paattisten monitoimitalossa