Sarjakuvataiteilija Anni Nykänen on Vuoden kulttuuriturkulainen

Turkuseura valitsi kulttuuriturkulaiseksi monipuolisen kulttuuriammattilaisen, jonka leikkisä ja värikylläinen kuvakieli ilahduttaa koko perhettä. Taiteilija tunnetaan erityisesti suositusta Mummo-sarjakuvastaan.

Turkuseura on valinnut Vuoden kulttuuriturkulaiseksi sarjakuvataiteilija ja kuvittaja Anni Nykäsen.

Turkuseura järjestää tapahtumia ja toimintaa parhaillaan erityisesti lapsiperheille. Valinnalla halutaan tukea yhdistyksen tavoitteita lapsiperheiden tavoittamiseksi ja ilostuttamiseksi.

– Nykäsen hersyvän hauskat ja oivaltavat kuvitukset tekevät kirjojen lukemisesta houkuttelevaa koko perheelle. Turkuseura haluaa nostaa näkyville monipuolisen kulttuuriammattilaisen, jonka leikkisä ja värikylläinen kuvakieli ilahduttaa, kertoo Turkuseuran kulttuurijaoston puheenjohtaja Joanna Kurth.

Kuvallisen alan monitaitaja Anni Nykänen on kuvittanut niin lasten- ja nuortenkirjoja kuin tieto- ja oppikirjoja. Tällä hetkellä Nykänen kuvittaa Timo Parvelan ja Miina Supisen lastenkirjasarjoja. Työpöydällä on myös turkulaisen lastenkirjailija Reetta Niemelän kanssa tehtävä koko perheen koiratietokirja.

Tekijänsä kuuluisuuteen singauttaneelle ja pohjoismaisen sarjakuvapalkinnon tuottaneelle Mummo-sarjakuvalle ei ole ainakaan tällä hetkellä luvassa jatkoa.

– Mummo on eläkkeellä. Nyt tuntuu hyvältä keskittyä kuvitustöihin, koska saan tehdä työtä yhdessä kirjailijan kanssa. Se tuntuu upealta, sanoo Nykänen.

Turun ammattikorkeakoulusta valmistunutta animaattoria kiinnostaa myös animaatioiden tekeminen. Manillan kulttuuritehtaassa järjestettiin elokuun lopussa kansainvälinen animaatioelokuvafestivaali TAFF, jossa näytettiin hänenkin animaatiotaan.

Lappeenrantalais-turkulaisen taiteilijan koti on Pansiossa

Turku on ollut Nykäsen kotikaupunki vuodesta 2014, jolloin hän tuli opiskelemaan animaatiota Turun ammattikorkeakouluun. Graafisen suunnittelijan tutkinto hänellä oli jo Helsingistä, Metropolia ammattikorkeakoulusta. Koti on nykyään Pansiossa.

– Turkuun muutto herätti muutamissa ystävissäni hämmästystä, joku taisi jopa varoitella, että “nehän on ihan kauheita ne turkulaiset”, mutta minulla on aina ollut positiivinen tunne Turusta ja murteesta, sanoo Nykänen.

Tuoreen kulttuuriturkulaisen omassa puheessa lappeenrantalaisuus on ja pysyy.

– Toisaalta molemmissa sanat lyhenevät ja puhenopeuskin tuntuu samanlaiselta. Ehkä sen vuoksi Turun murre ei ole tarttunut, tai ainakaan määt ja säät eivät sovi omaan suuhun.

Kulttuuriturkulaisen juhla Samppalinnan puistossa

Turkuseura valitsee vuosittain kulttuuriturkulaisen. Valinnalla halutaan nostaa esiin turkulaisen kulttuurielämän korkeaa laatua ja monimuotoisuutta, sekä kiittää ansioituneita taide- ja kulttuurivaikuttajia heidän työstään ja kannustaa nuoremman polven lahjakkaita tekijöitä.

Aiempia kulttuuriturkulaisia ovat muun muassa kuvataiteilija Erika Adamsson, kirjallisuuden alan monitoimimies Kari J. Kettula, kulttuurialan vaikuttaja ja opas Aiju von Schöneman, ohjaaja ja teatterijohtaja Mikko Kouki ja kuvataiteilija Saara Ekström.

Kulttuuriturkulainen on valittu vuodesta 2006. Kaikilla palkituilla on oma nimikkopuu Samppalinnan puistossa. Nykäsen puu istutetaan torstaina 22. syyskuuta kello 17. Tilaisuuteen on vapaa pääsy.

Kuvat: Ari Heinonen

Lisätietoa Vuoden kulttuuriturkulaisen palkitsemistilaisuudesta.