Turkuseuran toiminnanjohtaja ehdolla Vuoden turkulaiseksi

Äänestysaikaa on 25. tammikuuta asti. Voittaja julkistetaan helmikuun alussa.

Turkuseuran toiminnanjohtaja Kati Leskinen on ehdolla Vuoden turkulaiseksi. Perinteikkäässä kilpailussa on tänä vuonna ehdokkaana 10 ansioitunutta turkulaista.

– Mikä kunnia, mikä ilo! Sydämeni on täynnä onnea. Turkulaisuus on vahva tunnetila. Parasta Turussa on se, että turkulaiset kokevat vahvaa yhteenkuuluvuuden tunnetta. Täällä on hyvä Turun henki, sanoo Leskinen.

Suosikkiaan voi äänestää 25. tammikuuta asti. Äänestyksen voittaja ja äänimäärä julkistetaan Turun kaupungintalolla 1. helmikuuta kello 13 alkavassa palkitsemistilaisuudessa. Maineen ja kunnian lisäksi voittaja saa Turun pormestari Minna Arveelta messinkilaatalla koristellun Kauppatorin vanhan kiven.

Uudistaja ja Manun nostattaja

”Rouva Turkuseuraksi” kilpailun esittelyssä kutsuttu Kati Leskinen aloitti yhdistyksen toiminnanjohtajana keväällä 2019. Esittelyssä kerrotaan, että ”hän on ohjannut arvovaltaisen yhdistyksen uuteen kukoistukseen, kiinnostavaksi ja ajan hengessä eläväksi kotiseutuyhdistykseksi.”

Myös Mauno Koiviston juhlavuosi mainitaan perusteluissa.

”Erityisesti Turkuseuran toiminnanjohtaja on ansioitunut Mauno Koivisto -juhlavuoden organisoinnissa ja Manun nostamisessa arvoiselleen paikalle, myös kepeällä tavalla. Manun tunnettu lausahdus “Kyl se siit sit!” on pitkälti Leskisen ansiosta tullut uudestaan tutuksi turuilla ja toreilla.”

Leskinen on asunut elämänsä varrella myös muualla kuin Turussa. Hän työskenteli pitkään muun muassa Yleisradiossa tv-toimittajana Tampereella. Leskinen kertoo, että hänen elämässään parasta on ollut se, että hän pääsi takaisin Turkuun, kotiin.

– Vuoden turkulaiseksi valitseminen on ollut pitkään unelmani. Olen nimittäin aina pitänyt Turun lippua korkealla, myös muualla asuessani. Olen sisustanut työpaikat Turun vaakunoilla, puhunut Turun murretta valtakunnan mediassa, hehkuttanut Turkua suorissa lähetyksissä. Turku on parasta mitä on, nostattaa Leskinen.

”Sä oot kyl turkulaisuuden ilmentymä”

Leskinen on saanut ehdokkuudestaan paljon positiivisia kommentteja.

Sä oot kyl turkulaisuuden ilmentymä ja ehdottomasti ansaitset voiton! Oot tehnyt ja teet niin hienoa duunia ja oot niin valloittava persoona.

Ääneni menee Katille. Jos joku rummuttaa Turun puolesta ja tekee koko sydämellä työtä Turun elävöittämiseksi ja mainostamiseksi, niin se on rouva Turkuseura.”

Mä en tiiä ketään, joka fiilaa enemmän Turkua ja turkulaisuutta kuin Kati!

Kati är energisk och fantastisk

Katia on luonnehdittu Rouva Turkuseuraksi, ja se kertoo hyvin hänen energisyydestään ja aloitteellisuudestaan sekä siitä, että hän on aina ajan hermolla.

Mulle itellenikin tulee Katin tekojen takia sellainen fiilis, että ”Jes, on kiva olla turkulainen ja asua Turussa.

– Yhteisen hyvän tekeminen ja rakkaus kotikaupunkiin puskevat minua eteenpäin. Kiitos jo nyt kaikille minua äänestäneille, sanoo Leskinen.

Ansioitunut turkulainen on valittu ja palkittu ensimmäisen kerran vuonna 1985. Vuonna 2022 Vuoden turkulaiseksi valittiin huimalla äänivyöryllä seiväshypyn Euroopan mestari Wilma Murto.

Kilpailun järjestävät Turun Sanomat, Radio Auran Aallot, Yle Turku ja Turun kaupunki.

Äänestä Vuoden turkulaista!