”Turkuseura pitää Turun murretta esillä ja elossa”

Turkuseuran murrekerhot starttaavat. Syksyn ohjelma sisältää tunnettujen turkulaisten vierailuja ja ilottelua Turun omalla kielellä.

Turkuseuran suositut murrekerhot jatkuvat kesätauon jälkeen torstaina 14. syyskuuta. Murrekerho on kerran kuukaudessa toteutettava tapahtuma, joka kokoaa yhteen Turun murteesta sekä Turun nykyisyydestä ja historiasta kiinnostuneet ihmiset.

– Tapahtumat tarjoilevat Turun murretta pakinoiden ja musiikin muodossa. Ne ovat erittäin tärkeitä kohtaamispaikkoja, joissa voi keskustella Turun asioista ja nauttia upeasta kielestämme, sanoo Turkuseuran toiminnanjohtaja Kati Leskinen.

Tapahtumissa vierailee tunnettuja turkulaisia. Syyskuun murrekerhoon saapuu vieraaksi Turun kaupungin kirjastopalvelujohtaja Rebekka Pilppula, joka kertoo kirjaston tuoreet kuulumiset. 12. lokakuuta murretapahtumassa vierailee professori emeritus Timo Soikkanen, jonka teemana on Turun historiaa turkulaisittain turkulaisille.

– Soikkasen Turku-tarinat ja asiantuntijuus ei jätä ketään kylmäksi, sanoo Leskinen.

16. marraskuuta vierailijana on tuomiorovasti Aulikki Mäkinen. Torstaina 14. joulukuuta paikalle saapuu palomestari evp Reijo Salminen kertomaan tarinoita Tulta, hikeä ja kyyneleitä -kirjastaan.

Tapahtumat maksuttomia

Murrekerhoihin on vapaa pääsy ja ne ovat maksuttomia. Tapahtumat järjestetään Brinkkalan talon 2. kerroksen Maistraatin salissa torstaisin klo 13 osoitteessa Vanha Suurtori 3.

Turkuseuran aktiivi ja vapaaehtoinen Leena Suominen on käynyt tapahtumissa jo vuosia ja ottaa nyt myös vetovastuun käytännön järjestelyistä. Hän toivoo mukaan myös uusia osallistujia.

– Turkuseura haluaa pitää Turun murretta esillä ja elossa. Olemme toteuttaneet murre-podcastin, useita murretuotteita ja sosiaalisen median sisältöjä. Murrekerhot ovat turkulaisille tärkeä paikka nauttia murteesta, sanoo Suominen.