Keskustaan täydennysrakentamista – kysy lisää verkossa

Kasvava Turun seutu tarvitsee asuntoja. Yleisötapahtumassa selviää, miten ja millaisin periaattein Turun keskustan tiivistämistä suunnitellaan.

Turkuseura ja Turun kaupungin kaavoitus järjestävät yhdessä torstaina 3. kesäkuuta yleisötilaisuuden, jossa pureudutaan täydennysrakentamisen mahdollisuuksiin Turun keskusta-alueella. Verkkotapahtuma on avoin kaikille turkulaisille.

Kaupunki on selvittänyt Turun yleiskaava 2029:n valmistelun yhteydessä kaupungin keskustan tiivistämisen mahdollisuuksia. Selvityksessä linjataan, millä ehdoilla uutta rakentamista voidaan kaupungissa toteuttaa niin, että ympäristö paranee laadullisesti.

Täydennysrakentamisen periaatteita ovat muun muassa, että keskustan palvelut ja kivijalkaliikkeet pyritään säilyttämään ja jalankulun ja pyöräilyn reittejä parannetaan. Asuntoja halutaan rakentaa erilaisissa elämäntilanteissa oleville ihmisille, liike- ja toimistotiloja puolestaan erilaisille toimijoille.

Täydennysrakentamisen edut ja uhat

Yleiskaava on suunnitelma, jolla ohjataan yleispiirteisesti kaupunkiympäristön ja liikenneratkaisujen kehittämistä sekä eri toimintojen, kuten asumisen, yhteensovittamista. Täydennysrakentaminen tarkoittaa sitä, että uusia rakennuksia rakennetaan olemassa oleville kaupungin alueille.

Täydentäminen voi tarkoittaa yhtä lisärakennusta tai isompaa tietyn kaupunginosan uudistamista. Hyvä esimerkki Turusta on Kakolanmäki, jossa historiallisiin vankilarakennuksiin on syntynyt uusi, urbaani asuinalue palveluineen, puistoineen ja hyvine kulkuyhteyksineen.

Turun seutu on yksi eteläisen Suomen kolmesta kasvukeskuksesta, jonka arvellaan kasvavan myös tulevina vuosikymmeninä. Asukasmäärän kasvaessa myös asuntojen rakentamista on lisättävä.

Täydennysrakentaminen on yksi keino täydentää nykyistä kaupunkia. Se on useimmiten myös edullisempaa kuin uusien alueiden rakentaminen.

Toisaalta myös tiivistämisen haitat olisi pyrittävä pitämään vähäisinä. Uhkakuvina ovat esimerkiksi ikkunanäkymien heikkeneminen, piha-alueiden pieneneminen sekä puuston ja pysäköintipaikkojen väheneminen.

Kysy lisää arkkitehdeiltä

Turun keskustan täydennysrakentamisen suunnitelmiin pääsee tutustumaan verkkotapahtumassa. Rakentamisen periaatteista kertovat ja yleisön kysymyksiin vastaavat Turun kaupungin kaava-arkkitehti Nella Karhulahti ja maisema-arkkitehti Tuuli Vesanto. Tilaisuuden puheenjohtajana on Turkuseuran kaupunginosatoimikunnan ja -jaoston puheenjohtaja Heikki Lehtonen.

Aiheeseen pääsee tutustumaan ennakkoon Täydennysrakentamisen mahdollisuudet Turun keskusta-alueella -selvityksen kautta.

Katso myös Turkuseuran lausunto yleiskaavan luonnoksesta 2029 ja täydennysrakentamisesta tästä.

Liity mukaan täydennysrakentamista koskevaan -verkkotilaisuuteen 3. kesäkuuta klo 17.30–19 tästä.

Visiokuva: Näkymä uudelta plazalta kohti Kupittaan asemaa, Cederqvist & Jäntti Arkkitehdit Oy