Ilta Brinkkalassa -tapahtumissa turkulaista yrityshistoriaa

Kevään starttaa Turun Kansallisen Kirjakaupan tarina.

Turkuseuran suosittu Ilta Brinkkalassa -tapahtumasarja jatkuu. Kevään tapahtumissa sukelletaan turkulaiseen yrityshistoriaan.

Torstaina 18. tammikuuta klo 17 Kansallisen kirjakaupan toimitusjohtaja Paula Palmroth ja markkinointijohtaja Tuula Korte kertovat yrityksen historiasta ja nykyisyydestä.

Turun Kansallinen Kirjakauppa perustettiin vuonna 1899 vuosisadan vaihteen kansallisen innostuksen vallassa. Perustavan kokouksen pöytäkirjassa todettiin toivotun, “että paikkakunnallamme saataisiin toimeen kansallinen kirjakauppayhtiö, etupäässä kirjallisuuden levittämiseksi kansan syviin riveihin”.

124 vuotta samassa talossa ja samannimisenä toiminut Turun Kansallinen Kirjakauppa on ainutlaatuisista perinteistään huolimatta pysytellyt ajan tasalla vuosisadan murroksissa.

Kansallisen kirjakaupan Paula Palmroth ja Tuula Korte.

Ilmoittaudu suosittuihin tapahtumiin

Kevään Ilta Brinkkalassa -sarja koostuu seitsemästä tapahtumasta. Ohjelmaa järjestetään suomeksi ja ruotsiksi.

25. tammikuuta kuullaan ruotsiksi Åbo Akademin tutkijoiden Johanna Wassholmin ja Ann-Catrin Östmanin johdolla 1900-luvun torikaupasta. 25. huhtikuuta puolestaan journalisti ja tutkija Pekka Sörensen kertoo ruotsiksi turkulaisen matkustajaliikenteen kehityksestä 1960-luvulta alkaen.

Koko ohjelma julkistetaan tammikuun aikana.

Tapahtumat järjestetään Brinkkalan talon Maistraatin salissa (Vanha Suurtori 3). Tapahtumiin ilmoittaudutaan Turkuseuran tapahtumakalenterin kautta.

– Kannattaa ilmoittautua mukaan nopeasti, sillä paikat täyttyvät melkein heti kalenteriin ilmestymisen jälkeen. Myös jonopaikalle kannattaa ilmoittautua, usein paikkoja vapautuu, kertoo Turkuseuran toiminnanjohtaja Kati Leskinen.

Suomenkielisten keskustelujen vetäjänä on Turun historiaa käsittelevistä Vox Turku -dokumenteista tunnettu ja Turkuseuran hallituksen jäsen Aleksi Kauppinen. Ruotsinkieliset illat juontaa Turkuseuran hallituksen varapuheenjohtaja ja etnologi Eva Costiander-Huldén.

Tapahtumat ovat maksuttomia Turkuseuran jäsenille, muille ne maksavat kahdeksan euroa. Maksu suoritetaan paikan päällä.

Ilmoittaudu tapahtumaan!