”Ihanaa, että turkulaisuutta ja Turun nähtävyyksiä buustataan lapsille ja perheille”

Suomen Kulttuurirahaston tuella toteutettu Nappe Naakka ja linnut -kiertue tavoitti satoja lapsia.

Turkuseuran Nappe Naakka ja linnut -kiertueen esityksen näki loppukesän ja syksyn aikana arviolta 1 000 lasta. Yhdistyksen julkaisemaan Lasten matkaopas Turkuun – Nappe Naakan matkassa -kirjaan perustuvaa musiikkinäytelmää esitettiin Turun tapahtumissa ja turkulaisissa päiväkodeissa. Kiertue toteutettiin Suomen Kulttuurirahaston tuella.

Esitys vieraili Kerttulin, Viinamäen, Uittamon ja Paattisten päiväkodeissa sekä Cygnaeus daghem och förskolanissa. Lintujen vauhdikkaasta menosta pääsivät nauttimaan myös Swan European Regattan, Brinkkalan lastenpäivän, Turun päivän, Kirjamessujen ja Porkkanamarkkinoiden yleisöt.

– Tavoitteemme on, että lapset oppivat tuntemaan kotikaupunkinsa hauskalla tavalla. On ollut ihanaa huomata, miten paljon Turun historia ja kaupungin arjen asiat kiinnostavat uusia turkulaisia, sanoo Turkuseuran toiminnanjohtaja Kati Leskinen.

Musiikkinäytelmässä tutustutaan Turun nähtävyyksiin ja paikkoihin sekä kuullaan tarinoita kaupungista. Lapset pääsevät myös tunnistamaan lintuja ja niiden ääntelyä.

Esitys tarjoilee Turku-faktoja ja opettaa vuorovaikutustaitoja

Musiikkinäytelmän tähtiä ovat Nappe Naakka ja hänen kaverinsa Pouta Pulu ja Rairai Riikinkukko. Pouta on esityksen rumpali, jota ilkeät pulut kiusaavat, koska linnun on vaikea oppia lentämään. Nappe auttaa pulua ja heistä tulee ystävät. Kolmantena esiintyjänä on kosketinsoittimia taituroiva Rairai Riikinkukko.

Nappe-esitykset ovat saaneet paljon positiivista palautetta. Päiväkotien ohjaajilta ja opettajilta kerätyissä palautteissa kiiteltiin esiintyjien hyvää vuorovaikutusta lapsiin sekä yleisön osallistamista.

– Lapset oppivat paljon faktoja Turusta sekä hyviä vuorovaikutustaitoja, kerrotaan yhdessä palautteessa.

Esityksessä pohditaan yhdessä esimerkiksi kysymyksiä, miksi Turun linna ei sijaitse enää saarella ja minkä ikäinen Föri on.

– Ihanaa, että turkulaisuutta ja Turun nähtävyyksiä buustataan lapsille ja perheille, kirjoitti toinen päiväkodin työntekijä.

Musiikkinäytelmän iso teema ovat kaveritaidot. Napelle on tärkeää, että kaikki ovat kivoja ja kavereita toisilleen, eikä ketään kiusata.

– Nappe oli hitti vielä monta viikkoa esityksen jälkeenkin. Keskustelimme yhdessä kaikkien mukaan ottamisesta leikkeihin ja Napen kavereiden nimistä, kertoo eräs ohjaaja.

Naakan koti on Turun tuomiokirkossa

Turkuseura julkaisi lasten väritys- ja tehtäväkirjan vuonna 2022. Kirjassa Nappe Naakka lentää lempipaikoissaan ympäri kaupunkia ja tutustuttaa Turkuun.

Päähahmo on saanut inspiraationsa Turun tuomiokirkon ympäristössä pesivästä naakkayhdyskunnasta, joka on yksi Suomen suurimmista. Naakka on myös Varsinais-Suomen maakuntalintu.

Kirja on myynnissä Turkuseuran Föripuodissa (Vanha Suurtori 3).