Vietä ilta Brinkkalassa – tarjolla tarinoita lapsuus- ja nuoruusajan Turusta

Maaliskuun tiistait ovat täynnä tarinoita, historiaa ja keskustelua. Turkuseura käynnistää Näkökulmia turkulaiseen lapsuuteen ja nuoruuteen -tapahtumasarjan Brinkkalan talossa Vanhalla Suurtorilla.

Turkuseura järjestää maaliskuun aikana viisiosaisen tapahtumasarjan, jossa syvennytään siihen, millaista oli turkulaisten lasten ja nuorten elämä ennen. Tapahtumissa kuullaan tarinoita turkulaisten lasten varhaisvuosista, kouluoloista, vapaa-ajasta sekä nuorisokulttuurin muuttumisesta.

Arkeologi ja tietokirjailija Ilari Aalto päästää kuulijat kurkistamaan keskiajan lapsen tyypilliseen päivään. Historiantutkija ja arkeologi Veli Pekka Toropaisen 1600- ja 1700-luvun illassa paneudutaan tuon ajan lasten ja nuorten arkeen.

– Turkulaisten pikkulasten päivä koostui leikeistä, mutta pian heidät otettiin mukaan aikuisten tehtäviin opettelemaan työntekoa, pohjustaa Veli Pekka Toropainen.

Tapahtumasarjan puhujina ovat Toropaisen ja Aallon lisäksi professori Kirsi Vainio-Korhonen, tutkija Kaarin Kurri sekä sosionomina ja nuorisosihteerinä toiminut Leena Aho.

Liity keskusteluun ja jaa näkökulmasi

Kirsi Vainio-Korhonen valottaa 1800-luvun turkulaista lapsuutta ja perhe-elämää, Kaarin Kurri kertoo Kulhon saaresta ja lasten kesäsiirtolatoiminnasta. Leena Aho tarkastelee sitä, miten nuorisotyö on muuttunut 1960-luvulta nykypäivään.

Tiedot turkulaisten lasten ja nuorten entisajan elämästä ovat hajanaisia. Tapahtumasarjan puhujat ovat kuitenkin onnistuneet kokoamaan tiedonjyvistä kokonaisuuden.

– Lasten ja nuorten elämänpiiri mainitaan asiakirjoissa ainoastaan silloin, kun siitä aiheutui ongelmia. Näistä maininnoista on kuitenkin mahdollista muodostaa kokonaiskuva, joka tarjoaa meille katsauksen 1600- ja 1700-lukujen turkulaisten elämään, selittää Toropainen.

Muutosta on tapahtunut myös viimeisten vuosikymmenten aikana. Vielä 1960- ja 1970-luvulla oli tarjolla paljon yhdistys- ja ryhmätoimintaa, jonka suunnitteluun ja toteutukseen lapset ja nuoret saivat osallistua enemmän.

– Lapsi- ja nuorisotyö on minulle hyvin rakas aihe. Toivonkin, että teemani saa aikaan paljon keskustelua: yleisöllä on varmasti omia kokemuksia ja erilaisia näkemyksiä, kertoo Aho.

Varaa paikka Brinkkalaan

Ilta Brinkkalassa: näkökulmia turkulaiseen lapsuuteen ja nuoruuteen -tapahtumasarja järjestetään tiistaina 1. maaliskuuta alkaen Brinkkalan Maistraatin salissa, osoitteessa Vanha Suurtori 3.

Kunkin tapahtuman jälkeen on mahdollista jatkaa keskustelua Turkuseuran Föripuodissa, jossa on myös tarjolla hyviä Turku-tarjouksia kaikille tapahtumaan osallistuville.

Tilaisuudet ovat maksuttomia Turkuseuran jäsenille, mutta toivomme paikan varaamista täällä.  Muille tapahtumaan osallistuminen maksaa 8 euroa ja maksaminen onnistuu paikan päällä. Huomioithan, että paikka on varattava jokaiseen tapahtumaan erikseen.

Tarkemmat tiedot tapahtumista voit lukea tapahtumakalenteristamme.