Ukrainalaiset tutustuivat Turkuun pelaamalla

Turkuseura vieraili ukrainalaisten naisten ja lasten oppitunneilla ja vei Turku-muistipelejä lahjaksi.

Turkuseura vieraili perjantaina 10. kesäkuuta Daisy Ladies ry:n tiloissa, jossa Turkuseuran aktiivi Laura Tikkanen on opettaa ukrainalaisia naisia.

Suomen kielen alkeiskurssi on tarjonnut naisille kuitenkin paljon enemmän kuin pelkän kielen

– Opetus on ollut hyvin käytännönläheistä. Päivittäisten sanontojen ja tarpeellisen sanaston lisäksi annetaan tietoa Turun seudun tapahtumista ja palveluista, kuten työnhausta ja lasten harrastusmahdollisuuksista, kertoo suomen kielen opettaja Laura Tikkanen.

Turkuseura lahjoitti kurssin käyttöön Turku-muistipelejä. Pelissä on 36 kuvaparia tunnetuista turkulaisista ihmisistä, rakennuksista ja tuotteista.

Ennen pelaamista naiset kyselivät aktiivisesti tietoja kustakin kortista ja kertoivat, missä korteissa esitetyissä paikoista olivat itse käyneet tai kenet tunnistivat. Paavo Nurmen patsaan, Turun linnan, Funikulaarin, Turun tuomiokirkon, tähtitornin ja Förin naiset osasivat nimetä heti. Osa tunnisti myös Posankan, Manillan ja Saku Koivun. Naiset myös kertoivat, etteivät olleet koskaan aiemmin pelanneet muistipeliä. Ukrainassa ei tunneta kyseisen pelin muotoa.

– Teidän tähtitorninne on aivan upea. Se on niin korkealla ja sitä ympäröivä puistokin on todella kaunis, kehui eräs ukrainalaisnainen.

Lahjoitetut pelit jäävät kaikkien Daisy Ladies ry:n tiloissa opiskelevien ryhmien käyttöön. Yhdistyksen tiloissa on päivittäin suomen kielen opetusta ja harrastusryhmiä maahanmuuttajataustaisille naisille.

Muistipeli nauratti ukrainalaislapsia

Aiemmin keväällä Turkuseura vieraili myös Pansion koulun valmistavan opetuksen ukrainalaisryhmässä.

– Pelatessa selvisi, että lapset olivat ehtineet tutustua jo esimerkiksi Turun linnaan. Posankka sen sijaan nauratti ja Suomen Joutsen ihmetytti, kertoo vierailulla mukana ollut Turkuseuran toiminnanjohtaja Kati Leskinen.

Muistipelit ovat olleet suuressa suosiossa myös vierailun jälkeen. Opettajan mukaan peliä on pitänyt pelata muutama kierros, jotta jokainen on päässyt voittamaan.

Posankka herätti lapsissa suurinta kiinnostusta, joten sitä oli päästävä katsomaan myös paikan päälle.

***

Kuvassa: Daisy Ladies ry:n toiminnan johtaja Hülya ”Hissu” Kytö (vasemmalla) ja Laura Tikkanen (oikealla)