Turun ruokaviikot alkavat – Turkuseura mukana kauppatorin pelipäivällä

Pelipäivä tutustuttaa kauppatorin peleihin ja tarjoilee Turku-muistipeliturnauksen. Luvassa on myös maksuttomia jätskimaistiaisia ja Nappe Naakan show.

Turun ruokaviikkoja vietetään 5.–18. kesäkuuta. Turkuseura osallistuu tapahtumaan järjestämällä lapsille oman pelipäivän Turun kauppatorilla keskiviikkona 7. kesäkuuta klo 10–13.

Tapahtumassa pääsee testaamaan torilla olevia pelejä, kuten shakkia ja pöytätennistä sekä osallistumaan Turku-muistipeliturnaukseen. Jätskimaistiaisia on tarjolla torin kioskeista.

Pelipäivässä pääsee osallistumaan lisäksi Nappe Naakan etsintäpartioon, jossa voi testata haarukanmetsästystaitoja. Naakka on kadottanut Suomen herttuattaren Katariina Jagellonican lahjoittamat haarukat eikä löydä niitä kaikkia yksin.

Etsintäpartio perustuu Turkuseuran julkaisemaan Lasten matkaopas Turkuun – Nappe Naakan matkassa -kirjaan, jossa seikkaillaan Turussa ja ratkotaan tehtäviä. Kirja on myynnissä tapahtumassa.

Klo 10.30 ja 11.30 lapsia viihdyttää kirjan hahmo, Nappe Naakka. Tapahtumassa kuullaan muun muassa Napen kuuluisa rock-kappale.

– Kesäinen kauppatori, naakkameininki, pelit ja jäätelö tarjoilevat takuuvarmasti onnistuneen tapahtuman, sanoo Turkuseuran toiminnanjohtaja Kati Leskinen.

”Muista osta kukkasi kottis!” – Torisäännöt julkistetaan murteella

Kauppatorin pelipäivän kruunaa torisääntöjen julkistaminen torilavalla klo 12. Turun kaupunki on työstänyt torin myyjille ja asiakkaille säännöt, jotka Turkuseura on kääntänyt Turun murteelle.

– Olemme valikoineet säännöistä 10 ja kääntäneet ne. Olen varma, että ne herättävät hilpeyttä ja ilostuttavat, vaikka sääntöjä ovatkin, sanoo Leskinen.

Pelipäivä on tarkoitettu kaikenikäisille lapsille ja heidän perheilleen. Tapahtuma on maksuton.