Turun päivää vietetään isosti Vanhalla Suurtorilla

Turkulaisten vuoden kohokohta on pian täällä: sunnuntaina 18. syyskuuta vietetään taas Turkuseuran alulle laittamaa Turun päivää. Turkuseura tarjoilee päivän aikana monipuolista ohjelmaa ja julkaisee lapsille Turku-teemaisen väritys- ja tehtäväkirjan.

Turun päivää vietetään sunnuntaina 18. syyskuuta Vanhalla Suurtorilla.

Alueella toteutetaan toritapahtuma, jossa esittäytyy muun muassa turkulaisia yhdistyksiä ja yrityksiä. Tapahtumassa tarjoillaan myös monipuolista lavaohjelmaa musiikin, tanssin ja muotinäytösten tiimoilta. Tapahtuma-alue levittäytyy Suurtorilta myös Brinkkalan pihan puolelle.

Turkuseura on päivän aikana monessa mukana. Yhdistyksellä on torilla oma tapahtumateltta, jossa pääsee kuulemaan Turkuseuran teoista ja toiminnasta sekä osallistumaan Turku-muistipeliturnaukseen.

Nappe Naakka ja kaverit valtaavat Suurtorin lavan

Lavaohjelma startataan Lasten matkaopas Turkuun – Nappe Naakan matkassa -kirjan julkistamisjuhlalla klo 10.30. Koko perheen väritys- ja tehtäväkirjassa seikkaillaan ympäri Turkua ja ratkotaan matkan varrelle osuvia tehtäviä. Kirja päähahmo Nappe on saanut inspiraationsa Turun tuomiokirkon ympäristössä pesivästä naakkayhdyskunnasta.

– Turkulaiset pääsevät tapaamaan Napen ensi kertaa Suurtorin lavalla. Itseäkin jännittää, mutta tiedän jo nyt, että Nappe on hauska tyyppi. Hänelle on erityisen tärkeää, ettei kukaan jää yksin. Ystävyys ja yhteisöllisyys ovat Napelle isoja juttuja, kertoo Turkuseuran toiminnanjohtaja Kati Leskinen.

Nappe hyppää lavalle pariin kertaan päivän aikana. Pormestari Minna Arven puheen jälkeen noin klo 12.10 Nappe kavereineen haastaa turkulaiset lapset kanssaan etsintäpartioon Vanhan Suurtorin alueelle.

Kuka on Turun päivän murrekunkku tai -kuningatar?

Turun päivän lavaohjelman Vanhalla Suurtorilla juontavat Turun flikka Matilda Gustafsson sekä Turun poika Abdel Bettahar. Suositun murrevisan vetää Turkuseuran järjestösihteeri Katriina Pakkanen. Kisan jälkeen kruunataan Turun päivän murrekunkku tai -kuningatar.

Turkuseuran toiminnanjohtaja irrottautuu hetkeksi Suurtorilta myös Aurajokirantaan, jossa Leskinen juontaa Posankka Racen, jonka pääroolissa pulikoi 4000 kylpyposankkaa.

Turkulaiset voivat osallistua hauskaan kisaan adoptoimalla 10 eurolla itselleen yhden numeroidun kilpaposankan. Adoptioista kertyneet lahjoitukset ohjataan suoraan Pidä Saaristo Siistinä ry:n työhön puhtaampien vesistöjen puolesta.

– Tunnen surua siitä, että rakas meremme voi huonosti. Kesän levälautat olivat hurjia. Pidä Saaristo Siistinä ry tekee upeaa työtä Saaristomeren hyväksi, ja siksi lähdin mukaan juontamaan kisaa. Toivon, että voisimme Turkuseurassa tehdä jatkossa yhteistyötä yhdistyksen kanssa ja olla mukana pelastamassa Saaristomerta, Leskinen sanoo.

Turkuseuran Turun päivä Vanhalla Suurtorilla 18. syyskuuta:

• Föripuoti avoinna klo 10-18. Huikeita Turku-tuotetarjouksia ja Turku-övereitä. (Brinkkalan talo)
  • Turkuseuran toripiste ja Turku-muistipeliturnaus klo 10–17. Tietoa Turkuseuran tapahtumista, teoista ja uusimmista jutuista. Turnaukseen osallistuneiden kesken arvotaan pelipalkintoja. (Vanha Suurtori)
  • Lasten matkaopas Turkuun –kirjan julkistus klo 10.30. (Vanhan Suurtorin lava)
  • Nappe Naakan Turku-fiilistelyt klo 11.20. (Vanhan Suurtorin lava)
  • Nappe Naakan puuhatuokio klo 12.10 (Vanhan Suurtorin lava)
  • Murrevisa klo 15 (Vanhan Suurtorin lava)
  • Turkuseura-infopläjäykset klo 13.35 & klo 16.15 (Vanhan Suurtorin lava)

Turkuseura muualla Turun päivänä:

• Posankka race -varainkeruutapahtuma klo 14 Aurajoen rannassa. Juontajana Kati Leskinen. Järjestäjänä Turun oma kaupunkieläin Posankka ja ympäristöjärjestö Pidä Saaristo Siistinä ry. Lue lisää: https://posankkarace.fi/