Kuunneltavissa nyt: Tämmöttös-podcast Turun murteesta

6-osaisessa sarjassa pöyhitään Turun murteen saloja. Vieraina on tunnettuja turkulaisia sekä murteen niksinurkka, jossa oppii puhumaan kuin turkulainen.

Turkuseura on julkaissut Turun murre -aiheisen podcastin. 6-osaisessa sarjassa sukelletaan murteen syntysijoille, sanaston erikoisuuksiin, ääntämiseen sekä kaksikielisyyden vaikutukseen ja lainasanoihin. Sarja huipentuu jaksoon, joka on omistettu Turun murteen ylistämiselle.

Podcastin asiantuntijat ja kantavat voimat ovat Turkuseuran murreasiantuntijat, murreguruiksikin kutsutut  Esa Laukkanen ja Maija Grönholm. Jokaisessa jaksossa vierailee myös tunnettu turkulainen. Sarja on kuunneltavissa Spotifyssä ja Soundcloudin kautta Turkuseuran verkkosivuilla.

– Uskallan väittää, että olemme tehneet historiaa: tämä on maailmanhistorian ensimmäinen Turun murre -aiheinen podcast. Esan ja Maijan rakkaus Turun murteeseen on syvää ja Turku-nostatus huippulaatua, joten suosittelen podcastia nautinnollisena elämyksenä, sanoo sarjan tuottaja, Turkuseuran toiminnanjohtaja Kati Leskinen.

”Kyl maar me oteta viäl yhret”

Podcast-sarja on tarkoitettu kaikille turkulaisille ja Turun ystäville. Sen helmiä ovat asiantuntijoiden lisäksi vieraat sekä jokaisen jakson loppu, jossa opetetaan puhumaan turkua kuin turkulainen.

– Kyl maar me oteta viäl yhret on yksi esimerkki käyttökelpoisesta lauseesta näin terassikauden alussa. Tarjolla on useita hyviä sanontoja arkipäivän tilanteisiin, hehkuttaa Leskinen.

Sarjasta on kuunneltavissa nyt sen kolme ensimmäistä osaa. Seuraavat jaksot julkaistaan keskiviikkona 25. toukokuuta.

Ensimmäisissä jaksoissa vieraina ovat rap-artisti Niko Toiskallio, aka Chyde, kulttuuriturkulainen ja kuvataitelija Erika Adamsson sekä professori Alf Rehn. Ensi viikolla julkaistavissa jaksoissa ovat vieraina Matin ja Tepon Teppo Ruohonen, Laura Satamo ja Wali Hashi. Ohjelman on toimittanut turkulainen vapaa toimittaja Markku Liukkonen.

Kuka Maija Grönholm?
Suomen kielen didaktiikan professori Maija Grönholm on kerännyt ja tallentanut Turun murretta, lounaismurteita ja Turun kansankulttuuria jo 1960-luvulta alkaen.

Kuka Esa Laukkanen?
Esa Laukkanen on suomen kielen opettaja, joka on osallistunut Turkuseurassa erilaisten murretekstien laatimiseen ja kääntämiseen. Hän on myös vetänyt Turussa suureen suosioon nousseita murrevisoja.
Laukkanen ja Grönholm ovat kirjoittaneet yhdessä vuonna 2017 julkaistun Ruvetas Prohtama -murresanakirjan. He ovat myös esiintyneet erilaisissa tapahtumissa.

Kuka Markku Liukkonen?
Markku Liukkonen on turkulainen vapaa toimittaja, jonka taustalta löytyy usean vuoden työkokemus muun muassa paikallisradiosta, järjestö- ja julkishallintoviestinnästä sekä startup -maailmasta.

Kuuntele podcastin ensimmäinen jakso: