Turun laulu -kiertue Kakskerrassa ja keskustassa

Turkulaisen Kommenttiraita-duon kiertue on loppumetreillä, mutta vielä ehtii osallistua oman kaupunginosan tunnussävelmän tekemiseen. Kaikki kappaleet kuullaan Turun päivänä 19. syyskuuta Vanhalla Suurtorilla.

Kommenttiraita-duon Turun laulu -kiertue käynnistyi heinäkuun lopulla. Kiertueen tavoitteena on ollut luoda yhdessä asukkaiden ja kuuntelijoiden kanssa oma tunnussävelmä kullekin turkulaiselle kaupunginosalle.

Keikoilla on ollut kesän aikana rento ja yhteisöllinen tunnelma. Lauluja on tultu kuuntelemaan koko perheen ja ystäväpiirin voimin ja osallistujia on ollut taaperoista keski-ikäisiin, kertoo duon puolikas Hannu Rantala.

Kappaleet on improvisoitu asukkaiden ehdottamien aiheiden ja sanojen pohjalta. Esiintymiset ovat olleet mukaansatempaavia ja hauskoja.
 Portsan Annanpuistossa pidetyssä esiintymisessä lauluja syntyi muun muassa sokeriövereistä johtuvasta pahoinvoinnista sekä Kakolan ylityöllistetystä johtajasta, joka pakeni vankilan pakettiautolla Ahvenamaalle, kertoo tapahtumassa mukana ollut osallisuustyön koordinaattori Sanna Saarto Turkuseurasta.

Lopulta Portsan tunnussävelmä päätyi kertomaan portsalaisista tee-se-itse-remonteista.

Turun päivän loppukonsertti

Turun laulu -kiertue on nyt lähestymässä loppuaan ja jäljellä on vielä neljä kaupunginosakeikkaa. Voit osallistua oman kaupunginosasi tunnussävelmän tekemiseen seuraavissa paikoissa:

• Piispankatu, Tuomaanpuisto la 11.9. klo 17
  • Vähätori la 11.9. klo 18
  • Kakskerta la 11.9. klo 15

Kaikki kiertueen aikana luodut tunnussävelmät kuullaan loppukonsertissa Vanhalla Suurtorilla Turun päivänä 19. syyskuuta. Ensimmäinen konsertti järjestetään Brinkkalan pihan lavalla klo 1112 ja toinen klo 12.3013.20 Vanhalla Suurtorilla.

Kiertue on toteutettu yhteistyössä Turkuseuran ja Turun kaupungin kanssa.

Kommenttiraita on keikkaillut vuodesta 2017

Kommenttiraita-duo on Hannu Rantalan ja Antti Ainolan perustama yhtye, joka esittää improvisoituja lauluja. Duo on keikkaillut muun muassa radiossa, ihmisten pihoilla, Turun kaduilla, Aurajoessa kelluvalla lautalla sekä Provinssi- ja Ilosaarirockissa.

Seuraa Kommenttiraitaa sosiaalisessa mediassa.