Turkuseuran haalarimerkkikilpailussa kaksi voittajaa

Turun murre -aiheisen kilpailun ehdotuksissa irroteltiin Turun kielellä.

Turkuseuran haalarimerkkikilpailun voittajiksi on valittu kaksi merkkiä. Kilpailussa haettiin tänä vuonna Turku-aiheista haalarimerkkiä, joka sisältää palan Turun murretta.

Graafisena suunnittelijana ja valokuvaajana työskentelevän Linda Svarfvarin ”Ai mää vai?” -merkki syntyi sanojen ja muotoilun kanssa leikittelystä.

– Suomi ei ole äidinkieleni, mutta ”ai mää vai” on turkulaisin lausahdus, mikä tulee itselle ensimmäisenä mieleen. Kun kuulin kilpailusta, sain idean, että se sopisi myös opiskelijoiden haalareihin, kertoo Svarfvar.

Toinen voittaja on oikeustieteen opiskelijan Robert Ruususen tekemä ”Kummalt pualt?” -merkki. Tekijän mukaan merkissä korostuu Turun murteen ehkä tunnetuimmat kaksi fraasia.

– Kummankin tekstinpätkän edessä on tyhjä ruutu. Ideana on, että haalarimerkin käyttäjä voi merkitä kumpi puoli Aurajoesta on esimerkiksi asuinpaikan perusteella itselleen tärkeämpi. Valinnalla voi siis korostaa turkulaista identiteettiään, Ruusunen perustelee.

Merkeissä klassista turkulaisuutta

Turkuseuran haalarimerkkikilpailuun tuli 22 ehdotusta.

– Saimme huikeita ehdotuksia, joissa oli irroteltu murteella. Turun oma kieli on asukkaille tärkeää ja iso osa turkulaista identiteettiä, sanoo Turkuseuran toiminnanjohtaja Kati Leskinen.

Suurin osa kilpailuun lähetetyistä merkeistä oli painoteknisesti liian haastavia toteuttaa. Siksi Turkuseuran raati päätyi valitsemaan suoraan kaksi voittajaa. Raatiin kuuluivat Turkuseuran toiminnanjohtaja Kati Leskinen, järjestösihteeri Katriina Pakkanen ja graafikko Teemu Kaitanen.

Molemmat voittajamerkit olivat selkeitä ja ne kiteyttivät rakkauden Turkua kohtaan murteella yksinkertaisesti ja toimivasti.

– Ai mää vai -merkissä esitetään klassinen turkulainen retorinen kysymys harmonisilla ja tasasivuisilla pinnoilla Turun väreillä. Kummal pual? -merkissä raatia miellytti turkulaismainen äärimmäisyyteen asti hiottu suoraviivainen lähestymistapa, jonka ideana on kehotus ajatusten vaihtoon ja kannanottoon, sanoo Leskinen.

Varaa tuotteet jo nyt

Turkuseura toteuttaa molemmat merkit ja ne tulevat myyntiin Föripuotiin (Vanha Suurtori 3). Tilausmäärän hahmottamiseksi yhdistys kerää kangasmerkeistä ennakkovarauksia. Jotta tuotteet saadaan myyntiin ennen vappua, tilaus on tehtävä 30. maaliskuuta mennessä. Merkeistä on otettava vähintään 100 kappaleen painos.

– Vappuhaalareihin on nyt tarjolla uudet upeat turkulaismerkit, joten kannattaa tehdä varaus nopeasti, että saamme tilauksen eteenpäin, kannustaa järjestösihteeri Katriina Pakkanen.

Ennakkovaraa merkit täällä!