Turkuseura julkaisee lapsille matkaoppaan Turkuun – ennakkovaraa kirja jo nyt

Turkuseura on julkaissut vuosien aikana 49 Turku-aiheista kirjaa, joissa tutustutaan Turkuun esimerkiksi arkkitehtuurin, historian ja murteen kautta. Nyt suunnitelmissa on, että lapset saavat oman kirjan Turusta syksyllä.

Turkuseura julkaisee lapsille Turku-aiheisen tehtävä- ja värityskirjan, jonka avulla lapset tutustuvat Turkuun seikkaillen ja uutta löytäen.

Lasten Turku on erilainen kuin aikuisten. Kirjassa seikkaillaan tuttujen nähtävyyksien, kuten Turun tuomiokirkon ja linnan maisemissa, mutta päästään kurkistelemaan myös kaupungin piilotettuihin nurkkiin.

– Lasten matkaopas Turkuun -kirja kannustaa lapsia suunnittelemaan itse kaupunkia. Kirjan sivuilla pääsee värittämään kuvia, mutta lapset osallistetaan myös maiseman- ja kaupungin suunnitteluun, kertoo Turkuseuran toiminnanjohtaja Kati Leskinen.

Kirja on tarinallinen kokonaisuus, joka sisältää erilaisia tehtäviä. Päähahmona on naakka, Varsinais-Suomen maakuntalintu, joka seikkailee lempipaikoissaan ympäri kaupunkia.

– Lintuperspektiivistä näkee asioita eri tavalla kuin maan pinnalta! Naakalla on kaupungissa ystäviä, joita hän tapaa matkan varrella, avaa Leskinen.

Teoksen tekstiosiot toteutetaan suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi, joten kirja soveltuu myös ruotsinkielisille ja Turussa vieraileville turisteille.

Kirjahanketta tukemaan?

Turkuseura hakee parhaillaan rahallista tukea kirjan toteuttamiseksi. Tukea kaivattaisiin painokuluihin ja tekijöiden palkkioihin.

Kirjan käsikirjoituksen toteuttamisesta on sovittu alustavasti lastenkirjailija-sanataiteilija Veera Vähämaan kanssa. Hänet tunnetaan koko lastenkulttuurin kentän kehittäjänä ja visionäärinä.

Teoksen visuaalisen ilmeen toteutuksesta on luvannut vastata turkulainen graafikko Teemu Kaitanen, joka on toteuttanut esimerkiksi loppuunmyydyn Turku-muistipelin ulkoasun. Hän on kokenut taittaja ja graafikko sekä idearikas ammattilainen, jonka työnjälki ei petä koskaan.

Haluatko tukea kirjan tekemistä? Ota yhteyttä: Kati Leskinen, puh. 040 5283 073, kati.leskinen@turkuseura.fi

Painosmäärän selvittämiseksi Turkuseura ottaa vastaan myös kirjan ennakkovarauksia.

Varaa kirja itsellesi täältä!