Turkuseura ja Asukasyhdistys Kerttuli ehdottavat talviuinnin aloittamista Kupittaan maauimalassa

Kupittaan sijaintia talviuintipaikkana puoltavat muun muassa kaupungin ydinkeskustan läheisyys, alueen ympärillä olevat tuhannet asukkaat ja työpaikat sekä toimivat liikenneyhteydet.

Turkuseura-Åbosamfundet ry ja Asukasyhdistys Kerttuli ry ehdottavat, että Turun kaupunki aloittaisi talviuinnin järjestämisen Kupittaan maauimalassa.

Talviuinnista on tullut useiden kaupunkilaisten virkistys- ja liikuntamuoto. Avantoon voi pulahtaa nykyään muun muassa Ispoisissa ja Ruissalossa, mutta ydinkeskustan liepeillä kylmäuintia ei pääse harrastamaan.

– Kupittaan sijaintia talviuintipaikkana puoltaa kaupungin ydinkeskustan läheisyys sekä alueen ympärillä olevat tuhannet asukkaat ja työpaikat. Kupittaalle on hyvät linja-auto- ja kävely-yhteydet, perustelee Asukasyhdistys Kerttulin puheenjohtaja Henrik Halonen.

Muun muassa Porissa maauimalassa on talviuintikäytössä yksi allas. Porin kaupungin liikuntapalveluiden esimiehen Johanna Kuusiston mukaan altaan käyttö on ollut suosittua ja kävijöitä on riittänyt.

– Avantouinti sopii lähes kaikille. Hyisten kylpyjen ottaminen vaikuttaa positiivisesti mieleen ja kehoon, sanoo itsekin lajia harrastava Turkuseuran puheenjohtaja Maija Palonheimo.

Talviuinnista matkailuvaltti

Turun Sanomat kertoi 1. helmikuuta, että Varsinais-Suomen matkailun kasvu ei ole edennyt yhtä vinhasti kuin monen muun maakunnan. Majoituspaikat ovat täynnä kesäkuukausina, mutta lisää tulijoita kaivataan nimenomaan muina aikoina. Kaupungin elinvoimajohtaja Niko Kyynäräinen kertoi lehdessä, että tavoitteena on maakunnan matkailutulojen kaksinkertaistaminen 2030-luvun alkuun mennessä.

– Talviuintimahdollisuus näin lähellä Turun ydinkeskustaa houkuttelisi varmasti suomalaisia ja ulkomaalaisia turisteja. Kupittaan alue on jo nyt suosittu vapaa-ajanviettopaikka, mutta maauimalan aukioloaikojen laajentaminen lisäisi alueen ympärivuotista vetovoimaa entisestään, sanoo Turkuseuran toiminnanjohtaja Kati Leskinen.

Maauimalan avaaminen talvikäyttöön edellyttäisi muun muassa saunan rakentamista ja kierrätyspumpun hankkimista.

– Uskomme, että investoinnit tuottavat itsensä moninkertaisina takaisin, sanoo Asukasyhdistys Kerttulin puheenjohtaja Henrik Halonen.