Turkuseura ja Aarre Turku: Luistelua Vanhalle Suurtorille

Aloitteen tekijät uskovat, että luistelupaikka Vanhalla Suurtorilla elävöittäisi koko aluetta ja toisi paikalle uusia palveluntarjoajia ja mahdollisuuksia.

Turussa on vuosien ajan pohdittu, miten Vanhan Suurtorin alueelle saadaan elämää ja ihmisiä. Turkuseura ja Aarre Turku ehdottavat nyt, että Vanhalle Suurtorille tehtäisiin luistelupaikka.

Toimijoiden tilat sijaitsevat Vanhan Suurtorin Brinkkalan talossa. Kierrätettyjä lastenvaatteita myyvä Aarre Turku -putiikki on tiloissa kansalaisjärjestö Turkuseuran alivuokralaisena.

– Suurtorin alue on Turun kauneimpia paikkoja, mutta valitettavasti se on edelleen tuntematon monille kaupunkilaisille. Luistelu Vanhassakaupungissa, historiallisessa ympäristössä, tarjoaisi ainutlaatuisen kokemuksen kaupunkiympäristössä. Matkailun näkökulmasta luistelu Turun keskustassa olisi todellinen vetonaula, sanoo Turkuseuran toiminnanjohtaja Kati Leskinen.

Vanhalla Suurtorilla järjestetään tapahtumia ja se tunnetaan koko Suomessa joulurauhanjulistuksesta. Turkuseuran ja Aarre Turun mielestä pidempiaikainen ja pysyvämpi toiminta Suurtorilla takaisi sen, että ihmiset löytävät Turun Vanhankaupungin ympärivuotisesti ja kiinnittyvät siihen.

– Suurtorilla voisi luistella marraskuusta helmikuun loppupuolelle. Joulumarkkinat voitaisiin järjestää pääosin Katedralskolanin edessä ja ne voisivat levittäytyä myös jokirantaan. Joulurauhanjulistuksen ajaksi jääradan voi peittää suoja-alustalla, katteella, joka ei vahingoita jäätä, sanoo Leskinen.

Jäädiskoon ja glögille Turun Vanhaankaupunkiin?

Aloitteen tekijät ovat olleet yhteydessä Turun kaupungin virkamiehiin, joilta on saatu tietoa luistelupaikan käytännön asioista. Turun kaupungilta saatujen tietojen mukaan Helsingin rautatientorin jääkentän rakentaminen maksoi vuosittain kaupungille noin 150 000 euroa. Lisäksi tulevat ylläpidosta syntyvät kulut, jotka ovat arviolta 100 000–150 000 euroa. Luisteluun liittyvät oheispalvelut, kuten luistinvuokraus ja kahvio ovat Helsingissä ulkoistettu yrittäjälle ja seuroille, joten niistä ei syntynyt kaupungille kuluja.

Kaupungilta saatujen tietojen mukaan luistelupaikan tekeminen tarkoittaa käytännössä kivilaatoituksen päälle tehtävää tekojäätä. Kivetyksen päälle rakennetaan kaukalo, joka täytetään kiviaineksilla ja asennushiekalla, jolloin jääalue on koko matkalta tasainen. Sen jälkeen asennushiekkaan levitetään kylmäliuosta varten jäädytysputkisto ja pinta jyrätään tasaiseksi. Jäädytysputkisto tarvitsee kylmätekniikkakontin, jolla tuotetaan putkistoon kylmää.

– Paikalla voisi järjestää erilaisia tapahtumia, kuten luistelukouluja, teemaluisteluja esimerkiksi jäädiskon ja rusettiluistelun parissa sekä vaikkapa luistelunäytöksiä. Jääalueen lähettyvillä olisi tarjolla juotavaa ja pientä syötävää paikallisten yrittäjien tai urheiluseurojen tuottamina. Suositun Valon polku -valotaidekokonaisuuden kanssa tehtäisiin tapahtuma-aikana yhteistyötä, kertoo Aarre Turun yrittäjä Noora Karjalainen.

Mallia muualta Euroopasta

Luistelupaikalle voi hakea esimerkkiä muualta Euroopasta.

– Ajatelkaa, jos Vanha Suurtori olisi kuin Itävallan Wienin Raatihuoneen edustan upea luistelupaikka ”EisTraum”, jääunelma, tai Salzburgin paraatipaikalla ihmisiä viihdyttävä ”EisZentrum”. Kaikilla suurilla kaupungeilla on keskeisellä sijainnilla upeat luistelupaikkansa. Haluamme, että Turku kuuluu tähän joukkoon, kertoo Karjalainen.

Karjalainen on työskennellyt muun muassa Wienissä taitoluisteluvalmentajana.

Aloitteen tekijät uskovat, että Vanhan Suurtorin alue, sen tunnelmallinen miljöö ja upeat rakennukset nousisivat luistelun myötä uuteen loistoonsa ja saisivat Vanhallekaupungille kuuluvaa arvostusta.

– Luistelu Vanhalla Suurtorilla elävöittäisi koko aluetta ja toisi paikalle uusia palveluntarjoajia ja mahdollisuuksia, Turkuseuran toiminnanjohtaja Kati Leskinen uskoo.

Kuva: Jaska Poikonen, Brinkkalan Studio