Suomen Turun joulu alkaa

Joulutunnelmaa on tarjolla Turussa monessa muodossa ja paikassa. Kokosimme vinkit joulukaupunkimme fiilistelyyn.

Turku juhlii perinteistä suurta joulunavauspäivää lauantaina 25. marraskuuta. Ohjelmassa on muun muassa jouluparaati ja Suomen ykköskuusen valojen syttyminen.

Tänä vuonna Tuomiokirkon kuusi saa oksilleen 724 led-lamppua kirkon iän mukaan. Valot sytytetään lauantain joulunavausjuhlassa kello 16.10., ja ne saavat palaa aina Nuutinpäivään saakka. Kuusi valaisi Tuomiokirkontoria ensimmäisen kerran vuonna 1900.

Vanhalla Suurtorilla starttaa tunnelmallinen Vanhan Suurtorin joulu -tapahtuma, joka toteutetaan neljänä peräkkäisenä viikonloppuna. Tapahtuman ohjelmaan pääsee tutustumaan täällä. Turkuseuran Föripuoti palvelee koko tapahtuman ajan klo 11–17. Arkisin puoti on avoinna tiistaista perjantaihin klo 11–17.

– Meillä on hauskimmat Turku-aiheiset joululahjat. Uutuustuotteina tarjoamme murreöverit: Simmottos-glögin ja Simmottos-heijastimen. Glögiä on saatavilla jo nyt, heijastimet saapuvat myyntiin toisena joulumarkkinaviikonloppuna. Turku-kirjoja on lisäksi ennätysalessa, kertoo Turkuseuran toiminnanjohtaja Kati Leskinen.

Suurtorin jouluohjelmaan pääsee tutustumaan täällä.

Uusi joulutori Kauppatorilla

Turkuseura vie turkulaisuuden ilosanomaa myös Kauppatorin uudelle joulutorille lauantaina 2. joulukuuta ja tiistaina 12. joulukuuta, kun torilla järjestetään yhteislaulut.

– On hienoa, että uusi Kauppatori saa Keski-Euroopasta aineksia ammentavan joulutapahtuman, jossa pääsee nauttimaan herkkuja ja jopa saunomaan. Nyt nähdään kunnolla, miten uusi tori toimii tapahtumapaikkana arkisin ja viikonloppuisin, Leskinen sanoo.

Joulutorin ohjelmaan pääsee tutustumaan täällä.

Joulutunnelmaan pääsee takuulla myös Suomen toiseksi vanhimmassa kauppahallissa, jossa on tarjolla paljon ohjelmaa. Paikan päällä vierailevat muun muassa Lucia ja joulupukki. Tänä vuonna asiakkaille jaetaan myös maksutta sata uudenlaista, hallin omaa joulukalenteria. Ne ovat jaossa lauantaina 25. marraskuuta ja perjantaina 1. joulukuuta.

– Jouluostokset kannattaa tehdä hyvissä ajoin, sillä aattona halli on kiinni.

Valon polun teemana kaupunkipuistot

Valon polku -tapahtuma järjestetään 6.–9. joulukuuta Vanhankaupungin alueella ja Aurajoen ympäristössä. Tämänvuotisen tapahtuman teemana ovat kaupunkipuistot hyvinvointia lisäävinä keitaina ja tapahtuma-alueina. Turussa on parhaillaan käynnissä kaupunkipuistojen juhlavuosi, sillä Turku on kuulunut kansallisten kaupunkipuistojen verkostoon 10 vuoden ajan.

Nelipäiväiseen valotapahtumaan on tulossa joukko arvostettujen kansainvälisten ja kotimaisten taiteilijoiden teoksia sekä runsaasti oheisohjelmaa. Koko ohjelmaan pääsee tutustumaan täällä.

Myös Turun museot tarjoavat joulufiilistelyjä opastuksin ja tapahtumin Apteekkimuseossa ja Qwenselin talossa, Kuralan Kylämäessä, Luostarinmäellä, Turun linnassa sekä WAMissa.

– Laskeudumme Turkuseuran hallituksen kanssa jouluun Luostarinmäki lyhtyjen valossa -kierroksella. Siinä kuljetaan hämärän laskeuduttua museokorttelin kujilla ja kuullaan Luostarinmäen elämästä pimeään vuodenaikaan joulua unohtamatta, kertoo Turkuseuran toiminnanjohtaja Kati Leskinen.

Lue lisää museoiden joulusta täällä.