Suomen Turku -lehti: Räntämäen mustaa ja kukkadrinkkejä Ruissalossa

Suomen Turku – Åbo vår stad -lehden kesänumero on julkaistu. Lehti kertoo kiinnostavimmat tarinat Turusta ja turkulaisista.

Uusi Suomen Turku -lehti on julkaistu. Turkuseuran kustantama 36-sivuinen kesälehti sisältää sykähdyttäviä tarinoita Turun historiasta ja nykyilmiöistä.

Lehti pureutuu muun muassa turkulaiseen museolegendaan Irja Sahlbergiin. Ilman häntä turkulaisilla ei olisi Luostarinmäkeä ja Qwenselin talon apteekkimuseota. Sahlberg on suurelle yleisölle tuntematon museoalan voimahahmo, jonka tekoihin sukelletaan kunnolla nyt ensimmäistä kertaa.

Sivuilla esitellään myös Kuuvan kukkakuningatar, Gina Suomi. Hän asuu Ruissalossa entisellä maanviljelystilalla, joka toimi pitkään tullimiesten kesäpaikkana. Suomi viljelee niin sanottuja ”hitaita kukkia”. Ai mitä? Kaikki selviää Suomen Turku -lehdestä.

Kuin kehtaki präköttät!

Suomen Turku – Åbo vår stad -lehdessä julkaistaan aina myös ruotsinkielisiä juttuja, koska Turkuseura on kaksikielinen yhdistys. Kesälehdessä kerrotaan Martin asuinalueen historiasta: alue kasvoi työväestä, joka kulki raitsikalla hommiin. Sodan tuhoja jälleenrakennettiin Martissa vuosien ajan.

Mutta kuka tai mikä on Martin nimen taustalla? Vahvin veikkaus on mies, joka meinasi saada potkut noituusepäilyjen takia.

Kesäajanvietteeksi lehti tarjoaa Maijan murremöötin, Laukkase murreristikon ja Turku-trivian. Tiedätkö, mikä on snoolsoppa – tai tuuki? Mitä tarkoittaa kuin kehtaki präköttät? Entä mikä turkulaistuote oli 1960- ja 70-luvuilla Nordforsin punapää?

Turkulaisuuden pää-äänenkannattaja

Suomen Turku -lehti on Turun kuumin paikallismedia ja turkulaisuuden pää-äänenkannattaja. Se on ilmestynyt vuodesta 1959.

Lehti on myynnissä Turkuseuran Föripuodissa Vanhalla Suurtorilla, Eerikinkadun Kansallisessa kirjakaupassa ja Linnankadun Akateemisessa kirjakaupassa.

Turkuseuran jäsen saa lehden postitse neljä kertaa vuodessa. Sen voi myös tilata erikseen.

Osta lehti tästä!