Skanssi saa biodiversiteettipuiston – kuule lisää verkkotapahtumassa

Skanssiin perustetaan biodiversiteettipuisto, jossa luonnon monimuotoisuutta kehitetään aktiivisesti. Alueesta luodaan myös houkutteleva ulkoilu- ja virkistysalue kaupunkilaisille.

Luonnon köyhtyminen etenee ja biodiversiteetin eli luonnon monimuotoisuuden vaalimiselle on tarvetta. Skanssiin ollaan nyt avaamassa biodiversiteettipuisto, jossa testataan, miten luonnon monimuotoisuutta voi lisätä kasvavassa Turun kaupungissa.

Turkuseura ja Turun kaupunki kertovat puistosuunnitelmista yhteisessä asukastapahtumassa torstaina 20. toukokuuta. Verkossa järjestettävässä tilaisuudessa kuullaan myös Skanssin kaupunginosan muista ajankohtaisista asioista.

Tilaisuuden puheenjohtajana on Turkuseuran kaupunginosatoimikunnan ja -jaoston puheenjohtaja Heikki Lehtonen. Villi vyöhyke ry:n Jere Nieminen tutustuttaa osallistujat biodiversiteettipuiston saloihin ja kaavoitusarkkitehti Taina Riekkinen Turun kaupungilta esittelee Skanssin alueen yleissuunnitelmat sekä ajankohtaisia asemakaavoja tavoiteaikatauluineen. Tapahtuma on avoin kaikille turkulaisille.

Mikä biodiversiteettipuisto?

Biodiversiteettipuistossa luonnon monimuotoisuuden vaaliminen eroaa perinteisistä suojeluun ja säästämiseen perustuvista luonnonsuojelualueista. Ideana on, että luontoa hoidetaan, ennallistetaan ja kasvatetaan suunnitelmallisesti.

Skanssin puistoon on tulossa lähes 20 yksityiskohtaisemmin rajattua vyöhykettä, joilla luontoa kehitetään eri tavoin. Alueelle lisätään esimerkiksi monimuotoisuudelle tärkeää lahopuuta sekä niittyjä ja ketoja, joilla vaalitaan harvinaisia paikallisia kasvilajeja. Puistoon istutetaan myös harvinaisempia kotimaisia puulajeja. Lehdoista poistetaan kuusia.

Puiston pinta-ala on noin 20 hehtaaria. Osa puistossa tehtävistä toimenpiteistä on kokeellisia ja ne tehdään yhdessä kaupunkilaisten kanssa. Tavoitteena on, että Skanssin kokeilut auttavat kehittämään luonnon monimuotoisuuden suojelussa käytettäviä menetelmiä koko Suomessa.

Skanssin alueesta on tarkoitus luoda samalla houkutteleva ulkoilu- ja virkistysalue turkulaisille. Alueella panostetaan myös asukkaiden ympäristökasvatukseen.

Liity mukaan Skanssin Teams-verkkotapahtumaan torstaina 20. toukokuuta klo 17.30–19 tästä.

Kuva: Jere Nieminen