Raaris-ilta starttaa Brinkkalan murrekaffilan

Turkuseura lanseeraa murrekaffilan osana Ilta Brinkkalassa -tapahtumasarjaa. Tapahtumassa pureudutaan Turun murteen saloihin ja hauskuuksiin.

Turkuseura lisää murretarjontaansa. Tiistaina 31. tammikuuta klo 18 starttaa murrekaffila, jossa sukelletaan Turun murteen maailmaan hauskalla ja kevyellä otteella.

Ensimmäisen kaffilan teemana on ”raaris-ilta”, jossa osallistujat pääsevät ideoimaan ja tekemään ystävänpäiväkortteja Turun murteella. ”Raaris” tarkoittaa rakasta ja arvokasta.

– Murrekaffilassa keskustellaan murteesta, sen kirjoittamisesta ja puhumisesta. Turun kieltä ei kuitenkaan tarvitse osata tai ymmärtää osallistuakseen tapahtumaan. Riittää, että on kiinnostunut ja ihmettelevä, sanoo murrekaffilan vetäjä ja Turkuseuran murreguru Esa Laukkanen.

Illan aikana Laukkanen kertoo myös Turun murteen haasteista onnittelukorteissa ja lyhyissä ilmauksissa. Parhaimmat kortti-ideat päätyvät kevään aikana myyntiin Turkuseuran Föripuotiin.

Kaffila järjestetään kevään aikana yhteensä kolme kertaa – tai useamminkin, jos kysyntää riittää. Illan kruunaa aina murrevisa, jossa ratkeaa, kuka on kaffilan murrekunkku tai -kuningatar.

– Toivon, että tapahtumaan osallistuisivat erityisesti opiskelijat ja uudet turkulaiset. Tämä on hauska tapa tutustua turkulaisuuteen, Laukkanen innostaa.

Tapahtuma on maksuton ja se järjestetään Turkuseuran tiloissa, Brinkkalan talon 1. kerroksessa osoitteessa Vanha Suurtori 3. Kaffilaan pyydetään ilmoittautumaan Turkuseuran sivuilla https://turkuseura.fi/tapahtuma/ilta-brinkkalassa-murrekeffila/

Murrekaffila on osa Ilta Brinkkalassa -tapahtumasarjaa, jossa kuullaan kevään ja syksyn aikana Turusta ennen ja nyt. Aihealueina pureudutaan muun muassa turkulaiseen arjen historiaan, kaupunkisuunnitteluun, murteeseen sekä kulttuuri- ja taide-elämyksiin. Tapahtumat järjestetään Vanhan Suurtorin ympäristössä.