Posankan matka voitti Turkuseuran haalarimerkkikilpailun

Voittajamerkki laitetaan tuotantoon ja pian sitä saa Föripuodista.

Turkuseuran haalarimerkkikilpailun on voittanut Roosa Kolin, 24, suunnittelema Posankan matka -merkki. Turkulaiset äänestivät sen voittajaksi noin 40 prosentin äänisaaliilla.

Kolin merkissä näkyy turkulainen maisema: jokirantaa, Tuomiokirkko ja Posankka. Sen värimaailmaa on hehkutettu kommenteissa.

– Posankka on monelle opiskelijalle rakas maamerkki, sillä se on lähellä yliopistoa ja Ylioppilaskylää. Lisäksi se edustaa hieman modernimpaa Turkua, perustelee Turun yliopiston opiskelijalähettiläs Iippo Reponen, joka oli mukana valitsemassa äänestykseen kisan finalistit.

Yhdistys haki kilpailulla Turku-aiheista haalarimerkkiä, jossa kiteytyy rakkaus Turkua kohtaan. Turkuseuran kokoama raati valitsi kaikista ehdotuksista viisi finalistia, joista turkulaiset pääsivät äänestämään. Yhteensä ääniä tuli 419.

– Kilpailuun lähetetyistä merkeistä huomasi, että Turku on koti opiskelijoille, niin syvää Turku-rakkautta ne tunnustivat, sanoo Turkuseuran toiminnanjohtaja Kati Leskinen.

Tiukka kilpailu takana

Toisen sijan äänestyksessä (23 prosenttia äänistä) sai Elli-Noora Mäkelän, 22, Pinkki munkki -merkki, jossa oli kuvattuna piispanmunkki eli turkulaisittain piispis. Kolmanneksi (17 prosenttia äänistä) tuli Mari Lahti-Hannelinin, 59, Turku x3 -niminen haalarimerkki, jossa pääosassa oli Turun linna.

Tiukasti Lahti-Hannelinin perässä neljännen paikan äänestyksessä (15 prosenttia äänistä) sai Alexander Ginlund, 24, Turku/Åbo-merkillään. Myös siinä esiintyi Turun linna – sydämet silmissään. Viidenneksi äänestettiin (7 prosenttia äänistä) Ilona Lyytisen, 25, Syrämmeeni Turun teen, jossa näkyy useat Turun nähtävyydet yhdistävä Turku-rakkaus.

Posankan matka opiskelijoiden haalareihin

Voittajamerkin tehnyt Roosa Koli ei ole syntynyt Turussa, mutta hän on asunut suurimman osan elämästään kaupungissa. Tällä hetkellä Koli opiskelee Turun AMK:ssa toista vuotta bio- ja kemiantekniikkaa. Hänen mielestään Turku on upea opiskelijakaupunki eikä hän haluaisi asua missään muualla.

– Olen aiemminkin suunnitellut haalarimerkkejä meidän ainejärjestömme juhliin. Siitä huolimatta on ihan epärealistinen olo, että oma merkki voitti. En osannut yhtään odottaa. Mahtavaa nähdä oma merkki kaikkien haalareissa, iloitsee Koli.

Posankan matka -merkki lähtee pian tuotantoon.

– Toiveena on saada merkki myyntiin viimeistään ennen seuraavaa opiskelijoiden isoa juhlapäivää eli vappua, sanoo Turkuseuran toiminnanjohtaja Kati Leskinen.

Merkki on myynnissä Turkuseuran Föripuodissa (Vanha Suurtori 3) ja verkkokaupassa.