Paseruilla Pansion historiaa ja aarteenmetsästystä Nappe Naakan kanssa

Turkuseuran suositut kävelykierrokset starttaavat. Uutuutena on Pansion historiaan ja nykyisyyteen pureutuva kierros.

Turkulaiset saavat taas nauttia Turkuseuran järjestämistä kävelykierroksista eli turkulaisittain paseruista. Kierroksilla tutustutaan turkulaiskapakoiden historiaan, kuullaan tarinoita Pansiosta sekä seikkaillaan Nappe Naakan kanssa.

Kapakkakierroksella tiistaina 30. toukokuuta kuullaan tarinoita turkulaisesta juomakulttuurista ennen ja nyt. Kävelyllä syvennytään kolmen ravintolan sekä ravintolalaivojen historiaan ja kuullaan, mitä muuta jännittävää sisältyy kapakan nimeen tai alueeseen, jossa se sijaitsee.

Torstaina 15. kesäkuuta päästään uutuuskierrokselle. Pansio-paserulla kuullaan historiaa ja tarinoita siitä, miten Turkuun vuonna 1931 liitetystä Pansion kylästä tuli laivanrakennuksen ja metalliteollisuuden keskus, öljysataman ja laivastoaseman koti.

– Kävelyllä ihastellaan Erik Bryggmanin suunnittelemia asuintaloja ja muita alueen omaleimaisia rakennuksia, kuullaan Pansion kauas ulottuvasta historiasta ja nykypäivän meiningistä, kertoo Turkuseuran toiminnanjohtaja Kati Leskinen.

Kesän kolmas kävelykierros tarjoillaan perheille. Toiminnallisella kierroksella 14. kesäkuuta etsitään vihjeiden avulla Napen aarretta. Samalla sukelletaan keskiaikaiseen Turkuun, arvuutellaan Mikael Agricolan aikaisia vanhan ajan kirjaimia ja kuullaan tarina siitä, miten Aurajoki on syntynyt. Oppaana on Maria Kaarinantytär, keskiaikainen piika.

– Tapahtuman lopussa tavataan myös lastenkirjamme hahmo Nappe Naakka Vanhalla Suurtorilla, Leskinen kertoo.

Kierrosten oppaat ovat Turun matkailuoppaiden jäseniä. Tapahtumien kesto on noin 1,5 tuntia, lastenkierroksen 50 minuuttia. Liput ovat myynnissä Föripuodin verkkokaupassa.

TURKUSEURAN KÄVELYT ELI PASERUT

Kapakkakierros

Millaista on ollut turkulainen kapakkakulttuuri entisaikaan? Kapakkakierroksella tiistaina 30. toukokuuta klo 18 kuullaan tarinoita turkulaisesta juomakulttuurista ennen ja nyt.

Kierros alkaa vanhan Pinellan, nykyisen Via Tribunalin edestä ja päättyy Samppalinnan ja Aurajoen ravintolalaivojen kautta Hamburger Börsiin. Tapahtumassa ei vierailla ravintolan sisällä, vaan kierros pysähtyy kunkin paikan ulkopuolella. Kierroksella on mahdollisuus nauttia myös pieni yllätysmaistiainen ravintoloitsijan tarjoamana Börsissä.

Pansio-paseru

Torstaina 15. kesäkuuta klo 18 kuullaan historiaa ja tarinoita siitä, miten Turkuun vuonna 1931 liitetystä Pansion kylästä tuli laivanrakennuksen ja metalliteollisuuden keskus, öljysataman ja laivastoaseman koti.

Kävelyllä ihastellaan Erik Bryggmanin suunnittelemia asuintaloja ja muita alueen omaleimaisia rakennuksia, kuullaan Pansion kauas ulottuvasta historiasta ja nykypäivän meiningistä.

Kierros alkaa Pansion koulun pihalta (Pernontie 29).

Nappe Naakan aarrekierros

Toiminnallisella kierroksella 14. kesäkuuta klo 10 etsitään vihjeiden avulla Nappe Naakan aarretta. Samalla sukelletaan keskiaikaiseen Turkuun, arvuutellaan Mikael Agricolan aikaisia vanhan ajan kirjaimia ja kuullaan tarina siitä, miten Aurajoki on syntynyt. Oppaana on Maria Kaarinantytär, keskiaikainen piika.

Tapahtuma alkaa Tuomiokirkon portailta ja päättyy Vanhalle Suurtorille, jossa tavataan Nappe Naakka.

Kierros on tarkoitettu noin 4-8-vuotiaille lapsille ja heidän perheilleen. Mukaan mahtuu yhteensä 30 ihmistä. Kierroksen hintaan sisältyy Lasten matkaopas Turkuun – Nappe Naakan matkassa –tehtävä- ja värityskirja (arvo 10 euroa).

Verkkokauppaan pääset täältä.