Osallistu kaupunginosasi tunnusbiisin tekemiseen

Turkulainen Kommenttiraita-duo toteuttaa kesällä Turun laulu -kiertueen yhteistyössä Turkuseuran ja Turun kaupungin kanssa. Kiertueen tuloksena jokainen Turun kaupunginosa saa oman tunnussävelmän.

Kommenttiraita-duo aloittaa heinäkuun lopulla Turussa kiertueen, jonka tavoitteena on luoda yhdessä asukkaiden kanssa oma tunnussävelmä kullekin turkulaiselle kaupunginosalle. Asukkaat saavat ehdottaa kappaleelle alueeseen liittyviä aiheita ja sanoja, joiden pohjalta yhtye improvisoi valmiin tuotoksen.

— Keikoilla yleisöllä on iso rooli, sillä improvisaation hengen mukaisesti laulujen sanoitukset ja sävelet syntyvät esittämishetkellä yleisön antamista ehdotuksista, kertoo duon Hannu Rantala.

Turusta ja kaupunginosista on tehty lauluja jo aiemmin. Esimerkiksi Turkuseura on kustantanut Lauluja Turusta -kirjan, johon on koottu useita Turku-aiheisia kappaleita.

— Tulevassa kiertueessa upeaa on nimenomaan se, että asukkaat saavat osallistua kappaleen tekemiseen. Näin saadaan varmasti kunkin kaupunginosan näköisiä biisejä, sanoo Turkuseuran toiminnanjohtaja Kati Leskinen.

Varaa keikka kaupunginosaasi

Kiertueen esiintymiset toteutetaan Turun eri kaupunginosissa. Kommenttiraita-duo pyytää asukkaita ja asukasyhdistyksiä olemaan yhteydessä heihin ja varaamaan esiintymisajan ja -paikan sähköpostitse.

Lisäksi duo toivoo, että asukkaat ja yhdistykset voisivat järjestää keikan oheistapahtumaksi pienimuotoista ohjelmaa.

Keikkapäivät ovat:

ma 26.7. ke 28.7. su 1.8. su 15.8. ma 16.8. la 21.8. su 22.8. ma 23.8. la 4.9. su 5.9. la 11.9. su 12.9.

Valmiit kappaleet kuullaan Turun päivänä

Kaikki kiertueen aikana luodut tunnussävelmät kuullaan loppukonsertissa Turun Vanhalla Suurtorilla Turun päivänä 19. syyskuuta. Tarkat tapahtumatiedot julkaistaan elokuun aikana Turkuseuran verkkosivuilla.

Kiertuetta on tukenut Turku 2029 -säätiö, ja kaikki esiintymiset ovat yleisölle ilmaisia. Esityksissä huomioidaan koronaan liittyvät turvallisuusmääräykset ja tapahtumat järjestetään lähtökohtaisesti aina ulkona.

Improvisoituja lauluja esittävä Kommenttiraita-duo on keikkaillut vuodesta 2017. Teatteri- ja musiikkialan ammattilaisista koostuva yhtye on esiintynyt muun muassa ihmisten pihoilla, Turun kaduilla, Aurajoessa kelluvalla lautalla, radiossa sekä Provinssi- ja Ilosaarirockissa.

Lisätiedot: Hannu Rantala, 0405817822, kommenttiraita@gmail.com

Antti Ainola, 0505125070, kommenttiraita@gmail.com