“On etuoikeus olla turkulainen”

Uudet Turun flikka ja poika ovat Matilda Gustafsson ja Abdel Bettahar. “Kaikki turkulaiset ovat perhettäni”, sanoo Gustafsson.

Turkuseura on valinnut uudeksi Turun flikaksi Matilda Gustafssonin, 20, ja Turun pojaksi Abdel Bettaharin, 21. Nuorten valintaa juhlistettiin Vanhalla Suurtorilla Turun päivän tapahtumassa.

– Koen, että olen etuoikeutettu, kun olen turkulainen. Turku on minulle koti, olen syntynyt ja asunut täällä aina, ihmiset täällä ovat perhettäni. Turun flikkana pystyn tekemään Turusta vielä paremman paikan, sanoo Gustafsson.

Bettahar hehkuttaa myös Turkua antaumuksella. Rakkaudesta kotikaupunkiin hän on perustanut ystäviensä kanssa Jokké Clothing Oy -nimisen yrityksen, joka myy Turku-aiheisia vaatteita. Bettaharin mukaan Turulla on rikas historia, joka tekee siitä ainutlaatuisen.

– Parasta Turussa on se, että turkulaiset vaalivat omaa identiteettiään vahvasti. Minäkin olen sellainen. Olen turkulainen ja ylpeä siitä, hän sanoo.

”Aivovammasta toipuminen vie koko loppuelämän”

Gustafsson on pelannut jääkiekkoa TPS:n tytöissä, pojissa ja naisissa. Hän joutui kuitenkin luopumaan jääkiekosta saatuaan aivovamman vuonna 2016.

Onnettomuudesta seurasi hemiplegia eli toispuolihalvaus. Gustafssonin piti opetella kävelemään uudelleen. Vamma vei myös puhekyvyn ja kesti pitkään ennen kuin puhe palautui. Aivovammasta toipuminen vie koko loppuelämän, mutta Gustafsson suhtautuu asiaan positiivisesti.
– Olen oppinut arvostamaan elämän pieniä asioita. Vasta vastoinkäymisen jälkeen oivalsin oikeasti hetkessä elämisen taidon. Opin myös katsomaan asioita niiden oikeissa mittasuhteissa.

Aivovamman jälkeen Matilda vaihtoi jääkiekon golfiin. Hän oli mukana tyttöjen golfin maajoukkueessa vuonna 2019. Parhaillaan hän opiskelee golfvalmentajaksi. Syksyllä alkaa myös TPS Naisten jääkiekkoakatemia, jossa Matilda on mukana valmennustiimissä.

“Turussa on upeita alueita”

Turun poika Abdel Bettahar on erittäin kiinnostunut autoista ja haluaisi luoda uraa niiden parissa. Hän on myös aloitteleva yrittäjä taksialalla.

Ennen taksi- ja autoalalle siirtymistä Bettahar oli töissä kehitysvamma-alan tuki- ja osaamiskeskuksessa.

– Opin työn kautta, miten monesta tekijästä ihmisen hyvinvointi muodostuu ja näitä oppeja olen pystynyt hyödyntämään myös omassa elämässäni, hän sanoo.

Bettaharin vapaa-aika koostuu lenkkeilystä ja kuntoilusta.

– Parasta on lenkkeillä talojen keskellä. Pidän erityisesti uusien alueiden tutkimisesta ja hienojen rakennusten ihailusta. Turussa on niin paljon upeita alueita.

Vaikuttamistyötä ja vertaistukea

Bettahar on innostunut vaikuttamisesta ja muiden auttamisesta, minkä vuoksi hän on hakeutunut mukaan järjestötoimintaan. Hän on toiminut Nuorten Muslimien Foorumin puheenjohtajana sekä ollut mukana nuorisovaltuustossa ja monikulttuurisuusneuvostossa.

Gustafsson puolestaan tekee vapaaehtoistyötä Aivovammaliitolle ja on kouluttautunut myös vertaistukijaksi. Hän on muun muassa liiton nuorten sosiaalisen median tiimissä, jossa kertoo elämästään aivovamman kanssa.

Turkuseura valitsee Turulle vuosittain Turun flikan ja pojan. Tavoitteena on nostaa esille turkulaisnuorten ääntä ja tarjota heille esiintymiskokemuksia. Valitut nuoret osallistuvat vuoden aikana esimerkiksi erilaisiin juonto- ja edustustehtäviin Turun kaupungin sekä turkulaisten yhdistysten ja yritysten tapahtumissa.