Nyt myynnissä Föripuodissa: Lasten matkaopas Turkuun

Turkuseuran toteuttama Lasten matkaopas Turkuun – Nappe Naakan matkassa on julkaistu. Kirjaa juhlistetaan Turun päivänä ja useissa syksyn aikana järjestettävissä oheistapahtumissa.

Turkuseura on julkaissut lapsille Turku-aiheisen tehtävä- ja värityskirjan. Lasten matkaopas Turkuun – Nappe Naakan matkassa -kirjan sivuilla pääsee värittämään, laskemaan, etsimään ja löytämään.

Lasten matkaoppaassa seikkailee Nappe Naakka, joka pyytää lasten apua tehtävien ratkomisessa. Nappe lentää lempipaikoissaan ympäri kaupunkia ja tutustuttaa Turkuun. Matkan varrella tavataan myös Napen ystävät Tytsy Sorsa, Roope Lokki, Pouta Pulu ja Rairai Riikinkukko.

– Napelle on tärkeää, ettei kukaan jää yksin. Ystävyyden ja yhteisöllisyyden teemat ovat vahvasti mukana kirjassa, sanoo Turkuseuran toiminnanjohtaja Kati Leskinen.

Tapaa Nappe Turun päivänä

Kirjan julkaisemista juhlistetaan Vanhan Suurtorin toritapahtumassa Turun päivänä 18. syyskuuta. Kello 10.30 yleisö pääsee tutustumaan ensimmäistä kertaa Nappeen, kun hän esittäytyy Suurtorin lavalla.

– Nappe on toivonut, että paikalle tulisi paljon ihmisiä tsemppaamaan häntä, sillä hän on vähän ujo, kertoo Leskinen.

Kello 12.10 Suurtorin lavalla starttaa Nappe Naakan aarrejahti, johon osallistuu myös naakan hyvä kaveri, Rairai Riikinkukko. Lavalla kuullaan tuolloin myös NappeRock.

– Napella on aika usein jotain hukassa, eniten hän kadottaa haarukoitaan ympäri kaupunkia. Lapset pääsevät nyt auttamaan Nappea etsintähommissa.

Nappeen pääsee tutustumaan syksyn aikana useissa tarina- ja aarrejahtitapahtumissa. Nappe hauskuuttaa esimerkiksi Turun kirjamessuilla 30. syyskuuta sekä Turkuseuran tiloissa (Vanha Suurtori 3) 11. ja 15. lokakuuta. Tarkemmat tapahtumatiedot löytyvät Turkuseuran tapahtumakalenterista.

Kirja kolmella kielellä

Kirjan tekstiosiot ovat suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi. Sivuilla on tehtävien ja värityskuvien lisäksi tarjolla lyhyitä ja hauskoja tietoiskuja Turusta.

Kirjassa riittää hauskaa koko perheelle. Sitä voi esimerkiksi lukea tarinana lapsille, jotka eivät vielä osaa itse lukea. Isommille lapsille on tarjolla pisteenyhdistämis- ja laskutehtäviä.

– Kirja on suunniteltu niin, että se säilyy käytössä kauan. Turku-kuvia on hauska värittää ja Napen hukkaamia haarukoita jännittävää etsiä koko perheen voimin, Leskinen vinkkaa.

Päähahmo on saanut inspiraationsa Turun tuomiokirkon ympäristössä pesivästä naakkayhdyskunnasta, joka on yksi Suomen suurimmista. Naakka on myös Varsinais-Suomen maakuntalintu.

Teoksen tarinan on luonut Turkuseuran toiminnanjohtaja Kati Leskinen. Käsikirjoitusta ovat myös työstäneet kirjailija ja sanataiteilija Veera Vähämaa, Turkuseuran järjestösihteeri Katriina Pakkanen ja Turkuseuran aktiivi Laura Tikkanen.

Piirrokset ja visuaalisen ilmeen on toteuttanut turkulainen graafikko Teemu Kaitanen. Ruotsin käännöksen on tehnyt Malena Torvalds-Westerlund, englannin Victoria Kuzmina.

Turkuseuran Föripuoti (Brinkkalan talo 1. krs, Vanha Suurtori 3) palvelee ma–pe klo 11–17, la klo 11–15 ja Turun päivänä klo 10–18.

Kirja on myös myynnissä verkkokaupassa.