Murrekerhoissa Turun poliisilaitoksen ja lasaretin historiaa

Marraskuun murretapahtuman vieraana on professori Timo Soikkanen.

Turkuseuran vuosi on ollut täynnä murretta: keväällä julkaistiin Turun murteen Tämmöttös-podcast, kesällä tuotettiin uusia murrekortteja ja aloitettiin Instagramissa Turun murteen sanavinkkaukset. Läpi vuoden on järjestetty murrekerhoja.

Murrekerho on kerran kuukaudessa toteutettava tapahtuma, joka kokoaa yhteen Turun murteesta sekä Turun nykyisyydestä ja historiasta kiinnostuneet ihmiset.

– Olen itse useamman polven turkulainen ja Turun murre on ollut elämässäni vahvasti läsnä. On ollut kiinnostavaa seurata, kuinka murre on muuttunut siitä, miten omat vanhemmat ovat puhuneet, kertoo murrekerhojen puheenjohtaja Riitta Vasenkari.

Tapahtumiin kutsutaan turkulaisia vierailijoita. Puheenvuorojen jälkeen aiheesta käydään vapaata keskustelua ja kahvitellaan. Tarjolla on myös erilaista murreohjelmaa, kuten murrejuttuja ja -lauluja.

– Murrekerho toimii myös sosiaalisena tapahtumana, jossa ihmiset saavat keskustella ja viettää aikaa rakkaan kotikaupunkimme asioiden parissa, sanoo Vasenkari.

Murrekerhot ovat kaikille avoimia

Seuraava murrekerho järjestetään torstaina 10. marraskuuta klo 13, jolloin vierailijaksi saapuu professori emeritus Timo Soikkanen.

– Hän kertoo poliisilaitoksen perustamisesta Turkuun ja sen toiminnasta autonomian aikana, kertoo Vasenkari.

Vuoden viimeinen murrekerho järjestetään torstaina 8. joulukuuta klo 13, jossa FM Kristiina Syrjäsuo kertoo Turun Lääninsairaalan vaiheista ja Turun lasarettimuseosta. Joulukuun kerhossa virittäydytään myös joulutunnelmaan jouluaiheisella ohjelmalla.

Murrekerhot järjestetään Brinkkalan talon 2. kerroksen Maistraatin salissa osoitteessa Vanha Suurtori 3 kello 13–15. Kerhot ovat maksuttomia.