”Mekin halutaan syödä matoja!”

Turkuseura esittää kevään aikana esikoululaisille Nappe Naakka ja linnut -musiikkinäytelmää. Esityksissä kuullaan Turun historiasta ja nykypäivästä ja opitaan kaveritaitoja.

Turkulaiset esikoululaiset saivat alkuvuodesta käyttöönsä Turkuseuran julkaiseman Lasten matkaopas Turkuun – Nappe Naakan matkassa -kirjan. Nyt Vanhalla Raatihuoneella pyörivät Nappe Naakka ja linnut -esitykset, joissa tutustutaan kirjan hahmoihin ja paikkoihin musiikkiteatterin ja leikin avulla. Lähes 600 lasta on jo nähnyt shown.

Esityksissä tutustutaan Turun nähtävyyksiin ja paikkoihin, kuten Turun linnaan, tuomiokirkkoon ja Kupittaanpuistoon. Lapset pääsevät myös tunnistamaan lintuja ja niiden ääntelyä.

– Tärkeä teema näytelmässä ovat kaveritaidot. Napelle on tärkeää, että kaikki ovat kivoja ja reiluja kavereita toisilleen, eikä ketään jätetä yksin, sanoo Turkuseuran toiminnanjohtaja Kati Leskinen.

Leskinen näyttelee esityksessä kirjan hahmoa, Pouta Pulua, jota ilkeät pulut kiusaavat, koska linnun on vaikea oppia lentämään. Nappe auttaa pulua ja heistä tulee hyvät ystävät. Kolmantena esiintyjänä on kosketinsoittimia soittava Rairai Riikinkukko.

– Rairai pelkää, että hänen äänensä kuulostaa liian kovalta, eikä kehtaa aluksi esitellä sitä. Lapset kuitenkin kannustavat häntä ja niinpä mahtava lintu kajauttaa ilmoille kaikkien aikojen riikinkukkoäänen, sanoo Leskinen.

Esitys on osallistava ja lapset ovatkin mukana menossa täysillä. Näytelmän aikana arvuutellaan yhdessä muun muassa sitä, miksi Turun linna ei sijaitse enää saarella ja minkä ikäinen Föri on. Suosittu ohjelmanumero on Napen oma rokki, jossa lauletaan ja tanssitaan yhdessä – kunnes lintujen on aika lähteä lounaalle syömään matoja.

– Niitä ei esityksessä tarjoilla kuin linnuille, vaikka kysyntää olisi, Leskinen vahvistaa.

Vanhakaupunki tutuksi

Turun kaupungin varhaiskasvatus ja Turkuseura tekivät yhteistyösopimuksen Nappe Naakan kirjojen hankinnasta viime vuoden lopulla. Esikouluikäisiä turkulaisia on reilut 1 600.

Väritys- ja tehtäväkirjassa Nappe Naakka lentää lempipaikoissaan ympäri kaupunkia ja tutustuttaa Turkuun. Päähahmo on saanut inspiraationsa Turun tuomiokirkon ympäristössä pesivästä naakkayhdyskunnasta, joka on yksi Suomen suurimmista. Naakka on myös Varsinais-Suomen maakuntalintu.

Nappe Naakka ja linnut -esityksiä on toteutettu tähän mennessä kuusi. Edessä on vielä kaksi suomenkielistä ja yksi ruotsinkielinen kokonaisuus. Esitykset järjestetään Vanhalla Suurtorilla sijaitsevassa Raatihuoneen salissa.

– Meille on tärkeää, että eskarilaiset pääsevät samalla tutustumaan Turun historialliseen vanhaankaupunkiin. Esiopetuksen yhtenä tavoitteena on, että lapset saavat kokemuksia oman lähiympäristönsä toiminnasta, sen nykyisyydestä ja historiasta, sanoo Turkuseuran toiminnanjohtaja Kati Leskinen.

Nappe Naakka ja linnut -esitys
Ohjaus ja käsikirjoitus: Aleksi Kauppinen ja Antti Ainola

Rooleissa:
Aleksi Kauppinen (Nappe Naakka)
Rairai Riikinkukko (Antti Ainola)
Pouta Pulu (Kati Leskinen)

Haluatko tulla seuraamaan Nappe Naakka ja linnut -esitystä torstaina 27. huhtikuuta? Media on tervetullut mukaan, yhteydenotot:

Kati Leskinen, Turkuseuran toiminnanjohtaja, kati.leskinen@turkuseura.fi, 040 5283 073