Meijä Manu -valokuvanäyttely kerää kiitosta kaupunkilaisilta

Presidentti Mauno Koivistosta kertova valokuvanäyttely on tuonut tuhansia ihmisiä Vanhalle Suurtorille. Opastetut näyttelykierrokset jatkuvat vielä ensi viikolla.

Presidentti Mauno Koiviston elämää ja uraa avaavan Meijä Manu -valokuvanäyttelyn on nähnyt jo arviolta reilut 10 000 ihmistä. Vanhalla Suurtorilla esillä oleva näyttely on avoinna 31. elokuuta asti.

– Näyttely on kiistatta Manun juhlavuoden näkyvimpiä tekoja Turussa. Se on kerännyt kiitosta erityisesti siitä, että se on sijoitettu ulkotilaan, sanoo Turkuseuran toiminnanjohtaja Kati Leskinen.

Kaupunkilaiset ja matkailijat ovat kehuneet Turkuseuran ja Turun kaupungin yhteistyönä pystyttämää kaikille avointa ja maksutonta näyttelyä.

– Monet ovat sanoneet, että tähän on helppo tulla polkupyörällä, pyörätuolilla tai lastenrattaiden kanssa. Vanha Suurtori on myös ihmisten päivittäisten matkojen varrella, kertoo Turkuseuran projektityöntekijä Aleksi Kauppinen.

Näyttely on saanut kiitosta valituista valokuvista. Suurin osa on Turussa otettuja ja joukossa on myös ennen julkaisemattomia kuvia, joita on saatu muun muassa arkkitehti Benito Casagrandelta sekä Koivistojen suvulta.

Suositut opastuskierrokset jatkuvat elokuun loppuun

Turkuseura on järjestänyt näyttelyn yhteydessä koululaisryhmille sekä kaikille avoimia opastettuja kierroksia. Avoimia kierroksia on jäljellä vielä maanantaina 28.8. klo 14 sekä keskiviikkona 30.8. klo 14. Koululaisopastuksia voi kysellä osoitteesta aleksi.kauppinen@turkuseura.fi.

– Näyttely tarjoaa kiehtovan henkilötarinan lisäksi mielenkiintoisen ja yleissivistävän näkökulman itsenäisen Suomen vuosikymmeniin 1920-luvulta 2000-luvun kynnykselle, Kauppinen kertoo.

Koululaisille monet asiat ja sanat kuten aravatalo, hellahuone tai tahko ovat vieraita, kun taas vanhemmat ihmiset ovat innostuneet muistelemaan ja jakamaan omakohtaisia tarinoitaan kierrosten aikana.

– Joku on tunnistanut oman vanhan kotitalonsa näyttelyn kuvista, toinen tunnetun poliitikon ja porukalla on pohdittu, missä päin Turkua mikäkin valokuva on otettu.

Poimintoja saadusta palautteesta:

“Upeaa, että tällaista järjestetään!”
“Mahtavaa, että tämä on ulkonäyttely. Niin helppo tulla.”
“Koskettava ja kaunis tarina turkulaisesta presidentistä.”
“Jokaisen turkulaisen koululaisen pitäisi käydä tällä kierroksella.”