Meijä Manu -juhlalehti julkaistaan Turun päivänä

Suomen Turku -lehden erikoisnumero kertoo turkulaislähtöisen presidentin Mauno Koiviston suhteesta Turkuun ja turkulaisuuteen. Lehteä jaetaan maksuttomasti kaupunkilaisille Turun päivänä.

Suomen Turku -lehden Meijä Manu -erikoisnumero julkaistaan Turun päivänä 17. syyskuuta. Lehden sivuilla pääsee lukemaan tarinoita Mauno Koiviston (1923–2017) Turun vuosista ja hänen suhteestaan turkulaisuuteen.

Manu-juhlavuoden kunniaksi tehdyn lehden on toteuttanut Turkuseura yhteistyössä Turun kaupungin kanssa. Se on jaossa kaupunkilaisille maksuttomasti Turun päivänä 17. syyskuuta Turkuseuran Föripuodissa Vanhalla Suurtorilla, Turun kaupungintalolla, Linnankadun Kansallisessa kirjakaupassa ja pääkirjastossa. Turkuseuran verkkosivuilla on tarjolla lehden digiversio.

Turkuseura keräsi keväällä osana Koiviston 100-vuotisjuhlavuoden ohjelmaa turkulaisten muistoja edesmenneestä presidentistä. Jutut on kirjoitettu muistojen pohjalta.

– Lehden sisältö on ainutlaatuista luettavaa. Jutut kertovat henkilökohtaisista kohtaamisista Koiviston kanssa sekä Manun omalaatuisista fundeerauksista, sanoo Turkuseuran toiminnanjohtaja Kati Leskinen.

Satamajätkästä presidentiksi

Yksi erityisen mielenkiintoinen luku Koiviston elämässä on Turun satama. Lehdessä kartoitetaan tarkemmin Koiviston satamatöitä ja syitä, minkä takia Koivisto valitsi Turun sataman tutkimuskohteekseen Turun yliopistolla. Satamassa Manusta kuoriutui myös voimakassanainen lakkopuhuja.

– Satamaa käsittelevällä väitöstyöllään Koivisto nousi valtakunnalliseen maineeseen ja kohti tulevia haasteellisia virkatehtäviä, jotka johtivat lopulta presidenttiyteen, sanoo Turkuseuran Manu-projektityöntekijä Aleksi Kauppinen.

Fundeeraaja vailla vertaa

Lehdestä voi lukea lukemattomia tarinoita Koiviston fundeerauksista. Presidentti oli pohdiskelija, jonka ajattelussa kulkivat rinta rinnan abstrakti filosofointi ja käytännönläheisyys.

Koiviston ääneen pohdiskelusta saivat aikanaan osansa lukuisat Koiviston läheiset, joista lehdessä esiintyvät muun muassa hänen valitsijamiehenään toiminut perheystävä Mikko Rönnholm, useita sukulaisia sekä arkkitehti Benito Casagrande.

Erityisen koskettavia muistoja kertovat Koiviston tytär Assi Koivisto-Allonen sekä siskontytär Marianne Sillgren-Nykänen. Molemmilta on lehdessä pitkät haastattelut.

– Koiviston elämä on tarina sitkeydestä, periksiantamattomuudesta, armosta ja viisaudesta, joka koskettaa yli sukupolvien ja puoluerajojen, sanoo Turkuseuran toiminnanjohtaja Kati Leskinen.

Turkulaisten oma lehti

Suomen Turku -lehti on Turkuseuran julkaisema turkulaisuuden pää-äänenkannattaja. Lehti kertoo kiinnostavimmat tarinat Turusta ja turkulaisista.

Julkaisu sisältää aina myös ruotsinkielisiä juttuja, koska Turkuseura on kaksikielinen yhdistys. Myös useat Meijä Manu -juhlanumeron jutut on käännetty ruotsiksi.