Lasten matkaopas Turkuun -kirja on nyt kaikilla Turun eskareilla

Turun kaupunki hankki Turkuseuran julkaiseman väritys- ja tehtäväkirjan esikouluihin. Reilut 1 600 kirjaa on nyt maksuttomasti koko ikäluokan käytössä.

Turkulaiset esikoululaiset ovat saaneet käyttöönsä Turkuseuran julkaiseman Lasten matkaopas Turkuun -kirjan. Syksyllä julkaistussa väritys- ja tehtäväkirjassa seikkailee Nappe Naakka, joka lentää lempipaikoissaan ympäri kaupunkia ja tutustuttaa Turkuun.
Turun kaupungin varhaiskasvatus ja Turkuseura tekivät yhteistyösopimuksen kirjojen hankinnasta viime vuoden lopulla. Esikouluikäisiä turkulaisia on reilut 1 600.

– Halusimme tarjota kaikille esikouluikäisillemme yhteisen mahdollisuuden kurkistaa omaan kotikaupunkiimme, Turkuun. Koronavuosien poikkeustilan jälkeen on hienoa, kun voimme taas lähteä tutkimaan lähiympäristöä lasten kanssa. Yhteisöllisyyden rakentaminen mahdollistuu yhteisten kokemusten kautta ja se nähdään meillä esiopetuksessa tärkeänä asiana, sanoo Turun varhaiskasvatuksen suunnittelija Maarit Lamminniemi.

Teoksen tarinan on luonut Turkuseuran toiminnanjohtaja Kati Leskinen. Käsikirjoitusta ovat työstäneet myös kirjailija ja sanataiteilija Veera Vähämaa, Turkuseuran järjestösihteeri Katriina Pakkanen ja Turkuseuran aktiivi, kieltenopettaja Laura Tikkanen.

– On upeaa, että Turku-kirjamme on nyt kaikkien turkulaisten eskarilaisten käytössä. Kirjan kautta pääsee hauskalla tavalla tutustumaan omaan kotikaupunkiin, sanoo Turkuseuran toiminnanjohtaja Kati Leskinen.

Teemoina Turku, ystävyys ja yhteisöllisyys

Kirjan sivuilla pääsee värittämään, laskemaan, etsimään ja löytämään. Kirjan tekstiosiot ovat suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi. Sivuilla on myös lyhyitä ja hauskoja tietoiskuja Turusta.

Päähahmo on saanut inspiraationsa Turun tuomiokirkon ympäristössä pesivästä naakkayhdyskunnasta, joka on yksi Suomen suurimmista. Naakka on myös Varsinais-Suomen maakuntalintu.

Matkan varrella tavataan myös Napen ystävät Tytsy Sorsa, Roope Lokki, Pouta Pulu ja Rairai Riikinkukko. Keväällä eskarilaiset pääsevät tutustumaan kirjan hahmoihin Turun Raatihuoneella järjestettävissä Nappe ja linnut -kiertueen esityksissä.

– Napelle on tärkeää, ettei kukaan jää yksin. Ystävyyden ja yhteisöllisyyden teemat ovat vahvasti mukana kirjassa, sanoo Kati Leskinen.

Minä ja meidän yhteisömme

Ystävyys, kaveritaidot ja yhteisöllisyys ovat vahvasti mukana myös Turun esiopetussuunnitelmassa. Esiopetuksen yhtenä tärkeänä tavoitteena on myös, että lapset saavat kokemuksia oman lähiympäristönsä toiminnasta, sen nykyisyydestä ja historiasta. Näihin teemoihin tutustutaan esiopetuksessa leikin ja toiminnallisen oppimisen kautta ja nyt käyttöön saatu materiaali mahdollistaakin lähiympäristöön tutustumisen lasta kiinnostavalla tavalla.

– Yhteistyö Turkuseuran kanssa tukee esiopetuksen henkilöstöä opetussuunnitelman tavoitteiden toteuttamisessa, sanoo Turun varhaiskasvatuksen suunnittelija Maarit Lamminniemi.

Lisätiedot:

Kati Leskinen, toiminnanjohtaja, Turkuseura-Åbosamfundet ry 040 5283 073, kati.leskinen@turkuseura.fi

Maarit Lamminniemi, suunnittelija, Kasvatuksen ja opetuksen palvelukokonaisuus, Varhaiskasvatus, Turun kaupunki, 040 655 0757, maarit.lamminniemi@turku.fi