Kotikaupunkirakkautta hehkutetaan Turku-tuotteilla

Piispis pussukassa, Manu-mukissa. Joko tunnet Turku-tuotteet? Tutustu tuotteisiin ja niiden tekijöihin – ja tue turkulaista!

Monen turkulaisen kodissa on tuote, jolla halutaan näyttää omaa Turku-rakkautta. Esittelemme nyt tekijöitä, jotka tarjoavat tuotteita inspiraationaan Suomen vanhin ja kaunein kaupunki.

Turkuseura: ”Nyt tehdään Manut”

Turkuseura julkaisee vuosittain vähintään yhden uuden Turku-aiheisen tuotteen. Viime vuonna yhdistys toi myyntiin Turku-muistipelin, jossa on 36 kuvaparia tunnetuista turkulaisista henkilöistä, rakennuksista ja tuotteista.

– Pelin toteuttamisessa korostui Turkuseurassa vallitseva yhteisöllisyyden voima, kun ideoijina ja tekijöinä olivat meidän työntekijöiden lisäksi jäsenet ja vapaaehtoiset, kertoo Turkuseuran toiminnanjohtaja Kati Leskinen.

Vuonna 2020 julkaistiin Manu-tuotesarja kunnianosoituksena edesmenneelle turkulaiselle presidentille Mauno Koivistolle. Tuotesarja koostuu muun muassa mukeista, lakuista, kangaskasseista, paidoista ja haalarimerkeistä.

– Fundeerasin uutta Turku-tuotetta eräänä kauniina turkulaisena kesäiltana. Mieleen tuli yhtäkkiä presidentti Urho Kekkonen ja hänen ympärilleen suunnitellut tuotteet. Sitten se iski: nyt tehdään Manut!, kertoo Leskinen.

Tuotesarjan on piirtänyt turkulainen graafikko Teemu Kaitanen. Hän on myös toteuttanut Turku-muistipelin visuaalisen ilmeen.

Pelin ja Manujen lisäksi Turkuseura on julkaissut 49 Turku-aiheista kirjaa. Turun päivänä 18. syyskuuta ilmestyy 50. teos: lapsille suunnattu väritys- ja tehtäväkirja Lasten matkaopas Turkuun – Nappe Naakan matkassa.

KUI Design tuotteisti piispiksen

Vuonna 2007 Manillan vanhaan tehdaskiinteistöön avautui KUI Design -niminen työhuone ja sen yhteyteen pieni putiikki, jossa opiskeluystävät Anna Hormio ja Rebekka Ketola suunnittelivat persoonallisia Turku-tuotteita. Nykyään design-yrityksen valikoimassa on erilaisia sisustustuotteita, vaatteita ja asusteita.

Keväällä 2022 KUI Design julkaisi Piispis-tuotesarjan, jonka on ideoinut kuosi- ja tuotesuunnittelusta vastaava Henna Jaakkola.

– Idea piispiksestä oli muhinut minulla jo pari vuotta. On hauska juttu, että Turussa on piispanmunkki, mutta muualla berliininmunkki. Se kertoo turkulaisuudesta ja turkulaisista aika paljon, naurahtaa Jaakkola.

Turussa leivonnaista kutsutaan piispanmunkiksi, koska täällä sijaitsi Suomen ensimmäinen piispanistuin. Muualla herkkua kutsutaan berliininmunkiksi.

Lopullisen lähtölaukauksen tuotteiden luomiselle Jaakkola sai, kun eräs asiakas etsi pojalleen piispis-tarroja. Munkin visuaalisen ilmeen keksimisen jälkeen Jaakkola ja Hormio lähtivät yhdessä ideoimaan tuotesarjaa. Piispis-kuosin saivat muun muassa kukkarot, parkkikiekot, tarjottimet, kortit ja korvikset.

Kuva: Rebekka Ketola ja Anna Hormio, kuvaaja: Ari Heinonen

Johanna Hörkkö toi Turun kaupunginosat julisteisiin

Helsingissä asuessaan ja joulun lähestyessä graafikko Johanna Hörkkö muisteli Vanhan Suurtorin joulumarkkinoita, Turun Tuomiokirkon kauneimpia joululauluja sekä Kauppahallin jouluisia tuoksuja. Pian Turkuun muutettuaan hän toteutti ensimmäisen Turku-joulukalenterin, jossa oli kuvattuna keskustan alueen rakennuksia. Kalenterin pohjalta syntyi ajatus kaupunginosajulisteista.

– Ihmiset innostuivat, kun he tunnistivat kalenterista taloja ja kotejaan. Siitä syntyi idea, että kuvat voisivat toimia myös julisteina, muistelee Hörkkö.

Ensimmäisenä Hörkkö ikuisti asuinpaikkansa Pohjolan. Pian julisteeksi pääsivät myös Martti, Portsa ja koko Turku. Uusimmassa julisteessa on Hirvensalo.

– Olen yrittänyt valita kuviin kaupunginosille tyypillisimpiä ja tunnistettavimpia rakennuksia, Hörkkö sanoo.

Torolf Cederlöfin puinen Föri syntyi asiakkaan toiveesta

Paraisilla asuva Torolf Cederlöf alkoi eläkkeelle jäätyään pohtia, mitä kaikkea lisääntyneellä vapaa-ajallaan tekisi. Pian syntyi idea lelujen valmistamisesta omille lapsenlapsilleen.

Nikkarointi ja lelujen valmistus olivat Cederlöfille täysin uusi aluevaltaus. Malliksi nousivat lapsuusajan puulelut ja ensimmäinen lelu sai kuorma-auton muodon.

Nikkaroinnin yhteydessä syntyi into muidenkin lelujen valmistamiseen. Kuorma-auton kaveriksi tulivat muun muassa pikkuautot, veneet, norsut, keltainen lautta ja myöhemmin myös Föri.

– Olin kauppakeskus Hansassa myymässä tuotteitani ja puulautan nähtyään eräs asiakas kysyi, voisinko tehdä puu-Förin. Eihän siitä aluksi tullut mitään, mutta hetken yrittämisen jälkeen onnistuin, kertoo Cederlöf.

Nyt Föri on yksi Cederlöfin suosituimmista tuotteista.

Turkuseuran Föripuodissa (Vanha Suurtori 3) on myynnissä jutussa kerrottujen tekijöiden tuotteita. Föripuoti on avoinna ti-pe klo 11-17 ja la klo 11-15.