Koko perheen tapahtuma Vanhalla Suurtorilla

Turkuseura ja Turun kaupunki järjestävät yhteistyössä Lasten Suurtori –tapahtuman, jossa lapset pääsevät suunnittelemaan alueelle toimintaa ja tekemistä.

HUOM! TAPAHTUMA SIIRTYY ELOKUULTA LOKAKUULLE. Pahentuneen koronatilanteen vuoksi joudumme siirtämään tapahtuman eteenpäin. Alustava uusi tapahtumapäivä on 23.10. Lisätietoa syyskuussa.

Turkuseura järjestää Vanhalla Suurtorilla Lasten Suurtori -tapahtuman 23. lokakuuta klo 12 – 15. Tapahtumassa lapset pääsevät itse kertomaan, mitä he haluavat kokea, nähdä ja maistaa tulevaisuudessa Brinkkalan pihalla ja Vanhalla Suurtorilla. Tapahtuman yhteistyökumppaneina ovat Turun kaupunki ja Turun Vanhankaupungin kehittämishanke.

Lapset pääsevät osallistumaan maalaamalla, piirtämällä ja äänestämällä. Tapahtumassa kierretään rasteja, joilla on apuna erilaisia hahmoja.

Yhdellä rastilla työskentelyä ohjaa Brinkkalan poliisimestari, toisella taiteilija. Kolmannella rastilla kohdataan leipuri apulaisineen. Reitti päättyy venäläisen kenraalikuvernöörin pisteelle, jossa lapset pääsevät tekemään päätöksiä.

Historiaa, musiikkia ja pomppulinna

Rastien hahmot kertovat myös alueen rikkaasta historiasta. Lapset pääsevät kuulemaan Brinkkalan talon toiminnasta, Turun kansainvälisestä historiasta ja eri aikakausien turkulaisherkuista.

– Leipuri tietää esimerkiksi sen, että vuonna 1815 Turussa oli 18 ravintolan pitäjää eli trahtööriä. Taiteilija osaa kertoa, että alueella järjestettiin aikoinaan paljon tanssiaisia, joihin lapsetkin osallistuivat, kertoo Turkuseuran toiminnanjohtaja Kati Leskinen.

Suunnittelurastien lisäksi koko perheen tapahtumassa pääsee kokeilemaan historia-aiheista pomppulinnaa ja kuulemaan sirkusmusiikkiesitystä FlouTila-duon tarjoilemana. Naposteltavaa tarjoilee kaffetaukopyörä Tyyne.

Tapahtuma on maksuton.

Vanhasta Suurtorista kohtaamispaikka

Turun kaupungin tavoitteena on, että Turun Vanhakaupunki nostetaan arvoiseensa asemaan paitsi vetovoimaisena matkailukohteena myös eurooppalaisuutta huokuvana kohtaamisten keitaana. Lapset ja lapsiperheet ovat tärkeitä kohderyhmiä alueen sisältöjä määriteltäessä.

Tapahtuman tavoitteena on kerätä tietoa siitä, mitä lapset haluaisivat nähdä ja tehdä Vanhan Suurtorin alueella. Tapahtumasta kootaan materiaalia, jonka avulla pystytään viemään alueen kehitystä eteenpäin.

– Alueesta halutaan luoda kohtaamispaikka, josta löytyy monipuolisesti palveluja ja tapahtumia, sanoo Turkuseuran toiminnanjohtaja Kati Leskinen.

Turkuseura on sitoutunut Vanhankaupungin kehittämiseen teoilla. Yhdistys organisoi Vanha Suurtori -ryhmää, jossa suunnitellaan ja toteutetaan alueelle toimintoja.

Lasten Suurtori -tapahtumaa tukevat Brinkkalan ja Vanhan Suurtorin toimijat. Alueen putiikit ovat avoinna tapahtuman aikana.

FACEBOOK-TAPAHTUMAAN tästä