Koko perheen Portsa-kierroksella kuullaan tarinoita ja ratkotaan tehtäviä

Opastetulla kierroksella kurkistetaan portsalaisten lasten elämään 1900-luvun alussa.

Millaista oli 8-vuotiaan Matin elämä 1900-luvun alun Portsassa? Koti oli yhden hellahuoneen kokoinen, sisaruksia vilisi jaloissa ja vaikka leikki ja koulukin kuuluivat arkeen, päivät täyttyivät myös esimerkiksi veden kantamisesta pihakaivosta. Välillä kuultiin jännittäviä tarinoita läheisen Kakolan vankilan karkureista.

Turkuseura järjestää lauantaina 9. huhtikuuta klo 11–12 perheille suunnatun tapahtuman, jossa tutustutaan portsalaisten lasten elämään 1900-luvun alussa. Kierroksella lapset saavat ratkoa tehtäviä ja tutkailla ympäristöään.

– 1900-luvun alussa portsalaiset lapset viettivät vapaa-aikaa suht samalla tavalla kuin nykyäänkin: leikkien ja pihalla touhuten. Kesäisin käytiin uimassa ja veneilemässä Ruissalossa ja kahlailtiin mutavärkillä, Puutarhakadun vesijättömaalla ja talvisin luisteltiin omaan pihaan tehdyllä luistinpaanalla, kertoo kierroksen opas Anu Weeman.

Lapset etsijöinä ja löytäjinä

Kierros lähtee Mikaelinkirkon pääovien edestä (Puistokatu 16). Tapahtumassa liikutaan kävellen Portsan alueella. Osallistua voi myös lastenrattailla.

– Lapset pääsevät itse osallistumaan kävelyn kulkuun tekemällä pieniä tehtäviä, kertoo opas Saija Huhtiniemi.

Kierros on tarkoitettu noin 5–10-vuotiaille lapsille ja heidän perheilleen. Osallistuminen maksetaan etukäteen Turkuseuran verkkokaupassa.

– Turkuseuran kävelyt eli paserut ovat tosi suosittuja aikuisten keskuudessa. Haluamme nyt tarjota myös lapsiperheille suunnattuja kierroksia, joissa perheen pienimmätkin pääsevät tutustumaan rakkaaseen ja jännittävään kotikaupunkiimme, sanoo Turkuseuran toiminnanjohtaja Kati Leskinen.

Kuvat:

Portsan Puistorinteen lapsia 1920-luvulla. (kuva Hilkka Orrensalon arkisto)

Portsan Puistorinteen lapsia vuonna 2020 (kuva Christina Torro).

Ilmoittaudu mukaan ja maksa osallistumisesi täällä!