Kivijalkakierroksella kuullaan naisyrittäjien tarinoita

Maaliskuussa juhlistetaan turkulaisia naisyrittäjiä tutustumalla heidän kivijalkamyymälöidensä toimintaan ja historiaan.

Minna Canthin eli tasa-arvon päivää vietetään 19. maaliskuuta. Päivän kunniaksi Turkuseura järjestää Turun historian ensimmäisen kivijalkakierroksen, jonka tarkoituksena on nostaa näkyville paikallisia naisyrittäjiä. Tapahtumassa kierretään keskustan kivijalkaliikkeitä ja kuullaan kiehtovia tarinoita yritysten historiasta.

Kierroksen idea syntyi viime syksynä, kun Turkuseuran aktiivi Laura Tikkanen haastatteli Vuoden 2021 kulttuuriturkulaista, kuvataiteilija Erika Adamssonia Suomen Turku -lehteen.

– Turulla on rikas historia ja kulttuuri ja kaupunki on täynnä tarinoita. Kierros antaa paikallisille naisyrittäjille tilaisuuden kertoa oman tarinansa ja avata oman toiminnan historiaa, selittää Adamsson.

Kenkiä, leluja ja kirjoja – kutsumusammatin monet kasvot

Kierros alkaa Yliopistonkadulta, jossa tutustutaan Kenkä Lehtosen toimintaan. Yrityksen perusti Jyrki Lehtonen vuonna 1970, mutta nykyään sitä johtavat hänen tyttärensä: Kirsi Lehtonen ja Tiina Juhajoki.

– Olen pienestä pitäen ollut mukana liikkeen toiminnassa, ikään kuin kasvanut siihen kiinni, kertoo Kirsi Lehtonen.

Yliopistonkadulta siirrytään Linnankadulle Leluliike Casagrandeen, jossa Sabrina Casagrande kertoo, millaista oli kasvaa yrittäjäperheessä ja kuinka leluliikettä pyöritetään.

– Leluala on positiivinen ja hauska ala, jossa saa palvella kaikenikäisiä asiakkaita. Tällaisia erikoiskauppoja on Suomessa vähän, joten täytyy olla jatkuvasti valppaana ja ketterä tekemään muutoksia ja uudistaa valikoimaa. Se on ihan mun juttu, kuvailee Casagrande.

Kierroksen kolmas pysähdys on Linnankadun Kansallisessa kirjakaupassa, joka on toiminut samassa osoitteessa jo yli 120 vuotta. Liikettä pyörittävät siskokset Paula Palmroth, Tuula Korte ja Aila Korte.

– Parasta yrittäjyydessä on se, että kaikki päivät ovat erilaisia. Kirjakaupan pyörittäminen on hauskaa ja töissä saa olla ihmisten kanssa tekemisissä. Koko homman suola ovat mukavat asiakkaat, toteaa Palmroth.

Kierros huipentuu Vanhalle Suurtorille, jossa tutustutaan Turkuseuran oman Föripuodin lisäksi Noora Karjalaiseen, jolla on Brinkkalan talossa kierrätettyjen lastenvaatteiden putiikki Aarre Turku.

Ilmoittaudu mukaan

Kierros järjestetään 19. maaliskuuta klo 11. Se alkaa osoitteessa Yliopistonkatu 14 ja päättyy Vanhalle Suurtorille. Oppaina toimivat Erika Adamsson ja Laura Tikkanen. Kierros on maksuton Turkuseuran jäsenille ja muille osallistuminen kustantaa 8 euroa. Ilmoittaudu mukaan täällä. Kierros maksetaan etukäteen Turkuseuran verkkokaupassa.

Kierroksen jälkeen osallistujilla on ainutlaatuinen mahdollisuus päästä tutustumaan Makasiini Contemporaryyn (Tuomiokirkonkatu 6) Adamssonin tulevaan näyttelyyn kuvataiteilijan johdolla. Turun rakennuksia kuvaava Faces and fasades -näyttely aukeaa 17. maaliskuuta.

Kuva: Erika Adamsson: Muddy Spring, 2022, 80×90, oil on aluminium

Ilmoittaudu mukaan kivijalka kierrokselle täällä.