Keskiaikaiset markkinat käynnissä – Turkuseura mukana

Turkuseuran Föripuoti on avoinna koko markkina-ajan. Heinäkuussa Turku-tuotteiden paratiisi avaa ovensa myös sunnuntaisin.

Keskiaikaiset markkinat ovat alkaneet Vanhalla Suurtorilla. Tapahtuma on avoinna torstaista 30. kesäkuuta sunnuntaihin 3. heinäkuuta.

Keskiaikaiset markkinat on Suomen suurin keskiaika- ja muinaistapahtuma. Neljän päivän aikana tarjoillaan monipuolista ohjelmaa näytelmien, musiikin ja tanssin parissa. Markkinakojuissa on myynnissä monenlaista käsityötä sekä ruokaa ja juomaa. Porthaninpuiston työnäytösalueella pääsee tutustumaan moniin vanhoihin käsityötekniikoihin ja kokeilemaan niitä myös itse.

– Vanhalla Suurtorilla on ollut kevään ja alkukesän aikana upeita tapahtumia. Turkuseuran Lasten Suurtori keräsi perheet Vanhaankaupungiin, Taito Varsinais-Suomen Meidän markkinoilla saatiin nauttia erityistä tukea tarvitsevien henkilöiden käsitöistä ja kuvataiteesta. Turkuseuran Turku-kirppis oli menestys ja samalla saatiin juhlittua Tuomiokirkon 722-vuotissynttäreitä koko Vanhankaupungin voimin, sanoo Turkuseuran toiminnanjohtaja Kati Leskinen.

Keskiaikaisia markkinoita on järjestetty Vanhalla Suurtorilla vuodesta 1996 . Tapahtuman toteuttaa Turun Suurtorin keskiaika ry .

– Suosittu ja odotettu tapahtuma pystytään järjestämään nyt isosti pandemian jälkeen ja se on upea juttu koko Vanhallekaupungille ja Turulle, Leskinen sanoo.

Kesätuliaiset Brinkkalasta?

Turkuseura on mukana markkinahumussa. Föripuoti on avoinna torstaista perjantaihin klo 11–20 ja lauantaista sunnuntaihin klo 11–18.

Puoti on Turku-teemaisten tuotteiden paratiisi. Kaupassa on myynnissä julisteita, kirjoja, kortteja, pelejä, elintarvikkeita ja lahjatavaroita. Uutuutena ovat Posankka- ja Piispis-tuotteet, joista on tarjolla muun muassa avaimenperiä, lippiksiä, tiskiliinoja ja tarjottimia.

Turkuseura on myös toteuttanut uusia murrekortteja sekä Brinkkala-kortin, joka julkistetaan markkinoiden avauspäivänä, torstaina 30. kesäkuuta. Lisäksi myynnissä on kaarinalaisen POPS! Oy:n herkkujäätelöitä, jotka tehdään oikeista hedelmistä ja kotimaisista marjoista käsityönä.

– Meiltä saa hauskoja kesätuliaisia. Turku-kuohujuoma, Turku-muistipeli, Posankka-haalarimerkki ja Manu-lakut ovat tämän hetken suosikkeja, kertoo Leskinen.

Föripuoti avoinna myös sunnuntaisin

Föripuoti on avoinna heinäkuussa tiistaista perjantaihin klo 11–17 sekä lauantaisin ja sunnuntaisin klo 11–15.

Turkuseuran jäsenet saavat tuotteista alennuksia. Heinäkuun jäsenetuna Turku-muistipelin saa itselleen 20 eurolla ja kaikista Turkuseuran omista kirjoista annetaan 60 prosentin alennus.

– Yhdistyksen jäsenyys todella kannattaa. Keskiaikamarkkinoilla onkin hyvä aika liittyä mukaan maailman hienoimpaan yhdistykseen, hauskaan turkulaisten porukkaan. Kerromme markkinoilla kävijöille toiminnastamme, tervetuloa moikkaamaan, huikkaa Leskinen.

Keskiaikaiset markkinat Vanhalla Suurtorilla 30.6.-3.7.2022 to‒pe klo 12‒20 ja la‒su klo 12‒18. Lue lisää: http://keskiaikaisetmarkkinat.fi/

Föripuoti on avoinna heinäkuussa ti-pe klo 11‒17, la-su klo 11‒15.