Ilta Brinkkalassa tarjoilee ruuhkavuosiproosaa

Turkuseuran kirjailijavieraaksi saapuu Jaska Poikonen, jonka esikoisteos kertoo tarkkoja havaintoja ja harvoin sanoitettuja tunnelmia perhe-elämästä Turun Itäharjulla.

Turkulaisen esikoiskirjailija Jaska Poikosen teos ”Mitään ei tapahtunut – ruuhkavuosiproosaa ja jäähallitarinoita” (2022, omakustanne) on jokaisen ruuhkavuosia tahkoavan, mutta myös turkulaista huumoria, kynän terävyyttä ja hyviä tarinoita rakastavan ehdoton kirjavinkki ja selviytymiskeino loka- marraskuussa tarpomiseen.

Turkuseuran järjestämässä Ilta Brinkkalassa -tapahtumassa tiistaina 25. lokakuuta klo 18 Poikonen kertoo kirjan tekemisestä ja tarjoilee yleisölle teoksen herkullisimmat palat. Tapahtuma toteutetaan Turkuseuran tiloissa, Brinkkalan talon 1. kerroksessa (Vanha Suurtori 3).

Jaska Poikonen, 42, on turkulainen valokuvaaja, kirjailija, graafinen suunnittelija, muusikko ja neljän lapsen isä. Hän työskentelee Brinkkalan Studiolla, joka on luovan työn studio ja työyhteisö historiallisen Turun ytimessä.

– Kirja kertoo tarkkoja havaintoja ja harvoin sanoitettuja tunnelmia perhe-elämästä Turun Itäharjulla. Sen helmiä ovat autokauppias-Amir, tila-autofilosofia, ja rintamamiestaloanalysoinnit, kertoo tilaisuuden vetäjä, Turkuseuran toiminnanjohtaja Kati Leskinen.

Elämänmakuisia tarinoita

Kirjan tekstit ovat syntyneet vuosina 2020–2022. Niiden otsikot, kuten ”Itäharjun Messias”, ”Jackpot” ja ”Uusi voittajan tunti” johdattavat hilpeiden tarinoiden äärelle, mutta kirja sisältää paljon myös koskettavia kohtauksia ja havaintoja tavallisen arjen keskellä. Tekstit kumpuavat Poikosen omasta arjesta.

– Moni ruuhkavuosia elävä vanhempi saa kirjasta paljon irti, mutta samaistumispintaa on laajemmallekin lukijakunnalle. Kaikki elämänmakuisesta proosasta, empaattisista ihmiskuvauksista sekä itseironisesta autofiktiosta pitävät ovat sopivaa lukijakuntaa kirjalleni, kertoo Jaska Poikonen.

Ilta Brinkkalassa -tapahtuma on maksuton, mutta edellyttää ennakkoilmoittautumista.

Mitään ei tapahtunut – ruuhkavuosiproosaa ja jäähallitarinoita -kirja on myynnissä Turkuseuran Föripuodissa (Vanha Suurtori 3) ma-pe klo 1117, la klo 1115.

Ilmoittaudu mukaan tapahtumaan täällä.